Virus

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
Patrick
Site Admin
Berichten: 485
Lid geworden op: 02-12-2015 18:41

Virus

Bericht door Patrick » 27-07-2020 19:25

Op de AOS is een artikel verschenen over virussen bij orchideeën. Een interessant artikel wat ook hele discussies losmaakt. Moet je al je planten testen en bij een positief resultaat de plant direct vernietigen? Of pas bij symptomen van een virus gaan handelen?
Ik kies voor het laatste. Een virus is overdraagbaar wanneer planten tegen elkaar aan staan of wanneer je water opnieuw gebruikt. Dus de kans dat je andere planten besmet is klein als je hier altijd rekening mee houd. Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen hier.

https://www.aos.org/orchids/orchid-pest ... virus.aspx
Vriendelijke groet,

Patrick

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Virus

Bericht door Bindi » 28-07-2020 06:07

Al je planten testen voor een prive verzameling gaat mij wel wat te ver.
Bedrijfsmatig zou ik zeggen ja doen ivm je de naam van je bedrijf hoog moet houden en je niet een compleet zieke verzameling aan planten wilt hebben.
Ik heb in het verleden wel eens een zieke plant gehad en direct de plant weggedaan , neem als het even kan geen risico.
Helaas kun je niet altijd voorkomen dat je een plant die je bv een aantal maanden geleden had gekocht een ziekte bij zich draagt en die al een poosje tussen je andere planten staat, als je dit ontdekt hebt, direct de plant verwijderen en je andere planten goed in de gaten houden.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Virus

Bericht door Kwabbernoot » 28-07-2020 08:52

Zo doe ik het ook. Ik probeer sowieso de planten zo weinig mogelijk elkaar te laten raken. Dat kan echter niet altijd (bv. in mijn orchidarium). Ook gebruik ik het water nooit voor meerdere planten, muv die op mijn werk. Zie ik een plant met een virus (of verdenk ik hem ervan) dan gaat hij eerst in quarantaine. Wordt het slechter gaat hij weg. Als het testen niet al te duur is zou ik dat nog kunnen overwegen maar ik heb geen idee wat zo'n test-setje kost.

Eduardo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-02-2019 18:51

Re: Virus

Bericht door Eduardo » 30-07-2020 23:38

Planten niet tegen elkaar zetten is bijna niet mogelijk, ik heb simpelweg te weinig plaats binnen.
18 strekkende meter in stellingen en die zijn in de winter vol, en ieder jaar voller :o

Buiten heb ik het dubbele, en daar staan ze nu onder de carport met mat draadglas. hier gaat het beter.
ik had 2 zieke planten in een andere kamer maar die heb ik opgeruimd 3 weken geleden.

water geven doe ik per plant en geen vermenging verder, met sproeien is het wat minder makkelijk maar geen slechte ervaring ermee tot nu toe.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Virus

Bericht door Bindi » 01-08-2020 05:58

Dat lukt ook haast niet.
Ik heb mijn planten gewoon tegen elkaar aan staan.
Kan ook echt niet anders en bovendien zijn er bv ook insecten die van alles over kunnen brengen , dat hou je niet tegen door de planten elkaar niet te laten raken.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie