Welke orchideetjes voor buiten rondom de vijver.

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Welke orchideetjes voor buiten rondom de vijver.

Bericht door Bindi » 15-11-2019 08:31

Ik ga volgend voor jaar een specie bak omtoveren tot een vijvertje voor mijn endler visjes, endler visjes lijken op de gup, maar zijn het niet, deze visjes zijn net zoals de gup levendbarend en doen dat nogal veel, zelf vind ik ze daarom niet echt handig in mijn aquarium, bak raakt overvol en dan worden ze weer ziek, aangezien ik het een heel leuk visje vind en hartstikke tam van nature, ze zwemmen zo in je hand en laten zich oppakkken, wil ik ze ook niet zomaar van de hand doen, bovendien om de reden van het vele kweken wat ze doen, willen de mensen ze nog niet eens gratis hebben :lol:
Nu heb ik al heel veel leuke info gevonden. maar misschien kunnen jullie mij nog wat leuke tips geven over wat voor planten er om heen zouden kunnen.
De bak komt op een half schaduw plek te staan met stenen er om heen en grond of aarde , naargelang de planten die er komen te staan..
Eventuele vlees etende planten die winterhard zijn lijkt mij ook erg leuk.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Welke orchideetjes voor buiten rondom de vijver.

Bericht door Rob » 09-12-2019 12:28

Hoi Bindi,

Leuk idee.
Is het een vijver voor "permanent" buiten? Ja toch? Hoe groot? Is het een kant en klaar bak met een ondiepe oeverzone?

Vleesetende planten is lastig vrees ik. Onze inheemse soorten zijn winterhard (Zonnedauw soorten), maar komen alleen op zure, permanent natte, erg voedselarme zand- en veenbodem voor. Ze houden van schoon regenwater. Het vleeseten van deze planten is eigenlijk een aanpassing aan het zeer voedselarme milieu. Door insekten te verteren krijgen ze toch die noodzakelijke voedingstoffen binnen.

Voor natte oevers is Dotterbloem en Gewone Kattestaart leuk, de laatste trekt ook vlinders.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Welke orchideetjes voor buiten rondom de vijver.

Bericht door Rob » 09-12-2019 12:32

Orchideeën zijn niet zo makkelijk.... Misschien is Rietorchis een mogelijkheid als een vochtige rand langs de vijver kunt maken. Maar anderen hier weten daar vast meer over.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Welke orchideetjes voor buiten rondom de vijver.

Bericht door Marcel van den Berg » 09-12-2019 12:43

Ik kan er ook niet echt een beeld bij vormen.... wordt het een speciekuip en zet je de planten eromheen of hang je ze erin....
Ik neem aan dat je de bak ingraaft....
Rietorchis, Brede orchis en moeraswespenorchis moet geen probleem zijn, samen met wat leuke vochtminnende primula's (P. veris bijvoorbeeld). Verder zijn er ook haast onverwoestbare Dactylorhiza hybriden te koop
Bletilla's moet ook geen probleem zijn, als je die maar in een ingegraven pot of emmer stopt... anders kruipen ze overal heen waar je ze niet wilt hebben. Pogonia ophioglossoides moet ook kunnen.
Al die planten zijn bij Judith Prins te krijgen.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Welke orchideetjes voor buiten rondom de vijver.

Bericht door Bindi » 09-12-2019 14:56

Ik speel nog wel met de gedachte om een specie kuip te gaan plaatsen, maar de visjes zijn nu weg, gelukkig wilde iemand ze erg graag hebben.
Ik denk zelf om de bak op een stenen ondergrond te plaatsen en daar dan riet of iets dergelijks achter te zetten, ingraven is wel beter, en je kunt er dan wat meer mee. zo als jullie merken , heb ik nog geen flauw idee :lol:
Vlees eters gaan het in ieder geval niet worden, het moet makkelijk te onderhouden zijn.
Ingraven , leuke stenen er omheen opvullen met aarde en dan rots plantjes er tussen plaatsen. Dat is het enige wat ik nu kan bedenken.
Maar er is geen haast meer bij , sinds de visjes weg zijn.
Goud visjes wil ik er liever niet in hebben, die maken er zo,n rommeltje van. en worden veel te groot voor zo,n bak.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Plaats reactie