Kas?

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Kas?

Bericht door odonto » 24-10-2019 19:18

Van vroeger uit dacht ik dat iedere orchidioot een kas had. Nu weet ik wel beter, maar vraag me af of er nu meer kamer kwekers komen en ( nog) minder kassen...? Bij vlagen, zoals vandaag, zou ik wel binnen willen knutselen. Aan de andere kant, zo woest met water spelen zou maar 1 keer binnen kunnen :lol: .
Daarnaast ben ik de jongste van Noord Holland Noord met een kas, al jaaaaaaren. Kas iets voor oude mensen?

Groet Michiel

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kas?

Bericht door Marcel van den Berg » 24-10-2019 20:10

Ik zou heel graag een kas willen.
Ikzelf ben nu 27 en woon in het Westland, kassen zat zou je zeggen...
De enige mogelijkheid nu zou een stuk kas huren zijn.
Maar ik kan op dit moment ( en de komende jaren) niet de tijd vrij maken om iedere dag naar de kas te gaan.

Het mooie van een kas aan huis / in de tuin is dat je snel iedere ochtend / avond even er doorheen kunt lopen.
Maar dan moet je daar wel de ruimte voor hebben!

Misschien is dat de reden dat veel ouderen een kas hebben, die hebben vaak een grotere woning en lijken meer tijd te hebben. Verder ken ik eigenlijk geen jongeren die hobbymatig een kas hebben zonder dat ze zelf tuinder zijn.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kas?

Bericht door Kwabbernoot » 24-10-2019 21:23

Ik zou ook graag een kas hebben maar het heeft geen hoge prioriteit. Eerst maar eens dat hok waar ik zelf in woon renoveren. Daar heb ik dit jaar een flinke stap in gemaakt dus misschien dat ik volgend jaar of het jaar daarop tussendoor ergens een muurkas ga bouwen. Zou mooi zijn.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kas?

Bericht door Bindi » 27-10-2019 06:18

Ik zou graag een kas willen hebben, maar mijn tuin is te klein :(
Noodgedwongen heb ik mijn planten in mijn woonkamer staan, maar het lijkt mij heerlijk om lekker de kas in te kunnen lopen en in te delen naar mijn zin.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kas?

Bericht door Rob » 01-11-2019 11:31

Een kas is wel een droom, maar al die planten kosten wel veel tijd. Ik houdt het liever wat overzichtelijk.
De techniek biedt veel mogelijkheden om ook binnenshuis te "junglen". ;)
Daarnaast is af en toe verhuizen niet bevorderlijk voor het welzijn van planten, en een kas verhuizen... Dus ik heb de investering nooit durven doen.

De afname van kastelers heeft ook te maken met de afname van belangstelling voor hobbies als orchideeën kweken, denk ik.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kas?

Bericht door Bindi » 04-11-2019 08:23

Is dat echt zo, dat er minder mensen orchideetjes kweken ? zou erg jammer zijn , denk dat dit komt omdat mensen het veel te druk hebben oftewel gewoon geen tijd of het gaat ze te langzaam voor ze weer een bloem zien.
Tja je moet geduld hebben met deze hobby , maar is dat niet met veel hobby,s zo ? ik zelf heb een tweede hobby naast mijn planten, ik hou garnalen oftewel sier garnalen en dat is een nauw gezet werkje om ze in leven te houden en geduld moet je er zeker voor hebben, ook heb ik een vis aquarium , een terrarium met 3 krabben en 4 honden + een man en zoon, dus kun je nagaan hoe mijn dag er uit ziet ;) :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Kas?

Bericht door Michiel Janssen » 04-11-2019 20:17

Het liefst zou ik een soort van serre/aanbouw hebben waar ik via een deur in de woonkamer zo in kan lopen zonder eerst door de tuin te moeten lopen want dan zou ik elk moment van de dag van de planten kunnen genieten. Ik zie er nu het nut niet van in om de planten ergens in een kas te hebben staan waar ik ze niet kan zien.
Good drainage or death!

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kas?

Bericht door odonto » 01-12-2019 18:47

Dit zijn de dagen dat een kas wel wat zorgen geeft. Het stoken vraagt om meer water geven, maar de korte dag, en de lagere temperaturen, maakt verdampen van water dat per ongeluk in bladhalzen is gekomen bijna onmogelijk. En als je dat ene plantje vergeet is die een halve week later wel errug droog. Ook lijkt het alsof de halve tuin toevlucht zoekt in de kas, slakken en pissebedden zijn de ongenode gasten. Hun voorliefde voor bloemen en jonge wortelpunten is ziekelijk. Mijn twee padden doen hun best om de pissebedden te beteugelen (zij zijn nog niet in winterrust) maar ze klimmen niet zo goed ;) En wat wordt de minimum temperatuur; krijgen de evenaar soorten hun zin of moeten ze het met vele graden minder doen, waar de D nobile achtigen dan weer wel blij van worden. Een goede reden of om een grote kas met drie zones te hebben of te kiezen voor planten uit één klimaatzone. Dat eerste wil ik (naast een perceel van 1000 m2....), en het tweede durf ik nog niet in praktijk te brengen want veel planten wil ik eigenlijk nog niet kwijt.
Tot zover deze "chat" op het wel heel rustige forum,


groet Michiel

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kas?

Bericht door RdB » 01-12-2019 20:33

Ik heb dan wel geen kas, maar dit probleem zie ik wel vaak. Eigenlijk zou je vanwege het weinige licht de planten zo koud en droog mogelijk moeten houden om ze zo min mogelijk te laten groeien. Maar het is er altijd vochtig, en dan is het enige dat echt wil gedijen mos en schimmel. Nog maar drie weekjes, en dan lengen de dagen weer!

Ruud

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kas?

Bericht door Marcel van den Berg » 02-12-2019 10:46

In deze dagen mis ik juist de kas, mijn planten staan nu te koud en te nat buiten.
Ik heb de planten afgedekt met polycarbonaat platen, hierdoor is de ruimte voor de planten nog aan 3 zijden open waardoor ik van de maximale ventilatie kan profiteren.
Maar dan nog merk ik dat de planten die ik 2,5 week terug water heb gegeven nog steeds zeiknat zijn.
En als de zon even door komt, warmt het substraat erg snel op waardoor schimmelachtigen zoals pythium en botrysis zich explosief op mijn zaailingen storten.
Ik denk dat ik dit kan oplossen door gebruik te maken van terracotta potten in plaats van kunststof balkonbakken, maar dit neemt weer veel meer ruimte in beslag.
De planten die ik in terracotta potten heb staan, zien er wel het beste uit.

Het mooiste zou een kas zijn waar ik de temperatuur stabiel rond de 7 - 15 graden kan houden.

Plaats reactie