hitte records...

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

hitte records...

Bericht door odonto » 25-07-2019 21:34

Dag allen,


Hoe gaat het met jullie kassen? Ik heb de 38 graden gehaald vandaag (1.8 m hoogte, gemiddelde scherming, dus in delen kas lager en hoger) nog bij 60% vocht. Dit alleen omdat ik deze dagen vrij heb genomen (kan toch niet werken in deze hitte en ik kan zo de kas steeds verzorgen), maar morgen wordt het nog warmer/de hele kas en ondergrond zijn doorgewarmd... :(

Ik hield altijd 38 graden aan als de grens voordat het fout gaat, maar ik hoop dat het voor veel orchideeën toch wat hoger ligt ;)

Sterkte, groet,

Michiel

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Re: hitte records...

Bericht door Antoon » 25-07-2019 23:38

sterkte Michiel.
Zelf de orchids naar binnen gehaald.
Had hier ondanks geregeld nevelen, afschermen extra ventilatoren en bodem nat houden toch nog 46.5 graden.
En ondanks alles liep de temperatuur nog op vanmiddag.
Volgende week plaats ik ze weer terug.
Inmiddels lijken ze hier binnen in huis weer goed bij te komen.
Ik denk er toch aan naar de toekomst gezien een mobiele airco met lucht bevochtiger in te plaatsen om zulke extreme temperaturen proberen op te vangen.


Antoon

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: hitte records...

Bericht door Bindi » 26-07-2019 06:32

ik heb de planten in mijn huis staan en een mobiele airco aan staan + ventilator. is hier nu 23 gr en de planten doen het nog steeds goed, verleden zomer heel wat jonge planten verloren door de warmte, kon ze gewoon niet voldoende water geven, de wortels rotte gewoon weg, en als je ze geen water gaf, dan gingen de bladeren geel worden en stoot de plant ze af, gelukkig nog aardig wat over gehouden en hoop dat het mij dit jaar lukt om de overlevers van verleden zomer in leven te houden.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: hitte records...

Bericht door Marcel van den Berg » 26-07-2019 09:45

Ik heb alles gewoon buiten laten staan, o.a. de Cymbidiums in de volle zon.
Wel heb ik ze gisterenmorgen allemaal nog even flink nat gemaakt.

Volgens mij gaat het gewoon goed met ze bij een graad of 39. als het maar geen dagen duurt.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: hitte records...

Bericht door Bindi » 28-07-2019 09:25

Als het zo door gaat met de temperatuur, hebben we helemaal geen kas meer nodig, kunnen we ze zo in de boom hangen :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: hitte records...

Bericht door odonto » 28-07-2019 21:47

Gelukkig, de hitte is voorbij! :)

@Antoon; hoe heet was het buiten je kas? Ik kan het verschil tot 5 graden beperken zonder airco, maar wel met >300 liter water als warmte buffer (dus elke avond alle emmers en jerrycans de kas uit (de teilen blijven staan), 's ochtends emmers met regenwater de kas weer in, de emmers met kraanwater aan de tuin geven en verversen met "koud" kraanwater) en met ondergrondse aanvoer van "gekoelde" lucht. En twee keer sproeien natuurlijk. Zodra ik een airco moet gaan gebruiken vrees ik dat ik principieel een andere hobby moet gaan nemen :oops:


groet Michiel

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Re: hitte records...

Bericht door Antoon » 29-07-2019 00:35

odonto schreef:
28-07-2019 21:47
Gelukkig, de hitte is voorbij! :)

@Antoon; hoe heet was het buiten je kas? Ik kan het verschil tot 5 graden beperken zonder airco, maar wel met >300 liter water als warmte buffer (dus elke avond alle emmers en jerrycans de kas uit (de teilen blijven staan), 's ochtends emmers met regenwater de kas weer in, de emmers met kraanwater aan de tuin geven en verversen met "koud" kraanwater) en met ondergrondse aanvoer van "gekoelde" lucht. En twee keer sproeien natuurlijk. Zodra ik een airco moet gaan gebruiken vrees ik dat ik principieel een andere hobby moet gaan nemen :oops:


groet Michiel
Heb ongeveer het zelfde als jou toegepast en kreeg de temperatuur nauwelijks lager.
Ik kan de Zonne straling heel goed uit de kas houden er zijn ook geen planten verbrand.
Daarbij staat mijn kweekruimte hier geheel ingebouwd tussen betonnen huizenblokken en allemaal houten schuttingen waardoor de omgeving van mijn kweekruimte nauwelijks gekoeld werd door lucht stroming.
Morgens vroeg om 01.00 uur was het hier tussen het huizen complex 32 tot 35 graden.
De volgende ochtend een heel klein beetje zon en de temperatuur ging binnen een uur richting de 40 graden.
Uiteraard weer koelen maar hoe verder het naar het middag uur ging hoe hoger dat de omgeving"s temperatuur weer op liep. Het was gewoon water naar de zee dragen.
Mijn vrouw en ik hebben daarop gelijk de planten naar binnen gehaald waar het +/- 28 graden was.
En inmiddels staan ze nu dus weer terug in de kweek ruimte.
Zodoende dacht ik er aan naar de toekomst gezien om bij extreme temperaturen een mobiele airco met luchtbevochtiger in te plaatsen om de temperatuur wat verder omlaag te kunnen krijgen bij extreme hoge temperaturen.
En in augustus komt er nog een extra afscherming die ook nog eens extra natgemaakt kan worden om de warmte wat meer tegen te houden.

Antoon.

Plaats reactie