Serre op dakterras

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door odonto » 14-12-2019 18:42

Erg fraai Cor!

Ik blijf vragen;

Dit keer, wat is de temperatuursgradiënt? Ik kan in mijn kas makkelijk 6 graden halen tussen laagste plant achterin en hangende plant op 2 m hoogte voorin bij de kachel( Heb geen grote ventilator hangen, alleen paar kleintjes rond de kachel). Moet ook, want ik heb nogal een te brede collectie en geen aparte koude serre voor bv de dendrobium nobile achtigen helaas.....

Ben benieuwd hoe dat in jou kas zit. Lijkt me niet zo vol nog en beter gemengd, dus geen grote gradiënt. Maar als je al elke minuut de temperatuur checkt is het ook wel leuk te weten hoe warm het 10 cm hoger is ;)

groet Michiel

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door Cor van Honk » 18-12-2019 18:56

Temperatuur gradiënten heb ik nog niet gemeten. De meeste planten staan onder in de kas waar ik ook meet.
Naar boven toe zal het iets warmer zijn, maar hoeveel heb ik nog niet gemeten. Ben nog aan het onderzoeken hoe de thermostaat van de Biogreen kachel schakelt. Ik meet nu een drie graden verschil tussen hoog en laag schakelpunt op een 20 cm hoogte boven de tegels. En overdag zie je dat de temperatuur vanaf een uur of acht in de ochtend iets begint op te lopen. Ik heb de thermostaat nu iets bijgesteld, met een minimum van 15 graden. De hoogste temperatuur die ik daarbij meet is overdag een graad of 18.
Drie keer per dag staat de vernevelaar een minuut aan. Daarmee gaat de vochtigheid omhoog van 60 naar 90 %, om weer binnen anderhalf uur terug te vallen tot de 60%. En ook daalt de temperatuur bij het vernevelen anderhalve graad, maar ook dat is na anderhalf uur weer op peil.
Ik heb een paar Bulbo's iets hoger gehangen op een blokje. Dat gaat een stuk beter dan in huis, maar dat zal meer met vocht dan met warmte van doen hebben.
Ik zal de sensor een keer hoog neerleggen en daarna kan ik je vertellen hoe het klimaat op twee meter veertig hoog is.
Op dit moment heb ik voor de verwarming alleen een elektrische kachel met thermostaat en daar de minimum temperatuur die ik ingesteld heb hoger of rond de dag buitentemperatuur schommelt, heb ik overdag en 's nachts ongeveer dezelfde temperatuurinstellingen. Als het buiten warmer is zal dat natuurlijk veranderen, dan slaat de kachel af en doet de zon het werk. Ik kijk nog naar een andere thermostaat waar ik voor de dag een andere waarde kan instellen als voor de nacht. Om een paar graden verschil tussen dag en nacht te maken.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door odonto » 19-12-2019 10:36

Ha Cor,

zeg je nu dat je maar één temperatuur kan instellen? Naast al die sophisticated software? ;)

De historie met mijn gaskachel is te lang om hier te vertellen, maar nu heb ik een goedkoop electrisch kacheltje ernaast op een thermostaat van 60? euro. Kan ik tig programma's instellen (langzaam opwarmen in stappen bv), thermometer kalibreren, 1/10 graden verschil tolerantie aan en uit etc etc (en eventueel ook voor koelapparaat (ventilator) instellen in zomer). Loop even naar de kas om de naam te checken. Draait nu 2 jaar in het vocht en doet het nog perfect. Sygonix. Toentertijd via conrad gekocht.
Dan zet je je biogreen gewoon op 20 graden, plug hem in op de thermostaat; die schakelt hem dan aan en uit op een sophisticated manner….


Groet Michiel

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door Cor van Honk » 19-12-2019 14:58

Ik snap het Michiel. De spullen staan er een week in en de kachel draait nog op de ingebouwde thermostaat die aanschakelt als de temperatuur onder de instelwaarde daalt en verder niet.
Van sophisticated software is alleen nog sprake bij het inlezen van de metingen via de Govee. Schakelen doet dat doosje niets. Ik kijk nog naar een externe relais schakelaar voor de kachel.

Vannacht stond de sensor twee meter veertig hoog in de serre. Het geeft geen verschil in temperatuur of vochtigheid. maar wel is de fluctuatie tussen twee schakelpunten van de thermostaat nu kleiner. I.p.v. drie graden nu anderhalf. De ventilatie is dus goed, maar de kachel staat dan een stuk verder van de sensor vandaan.

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door Cor van Honk » 09-01-2020 13:51

Inmiddels een externe thermostaat aangesloten. Er kunnen twaalf intervallen worden geprogrammeerd, maar dag en nacht is voldoende voor de serre. En dat doet allemaal wat het doen moet. 10 uur koel, veertien uur warmer.

Afbeelding

Afbeelding

De pieken in de luchtvochtigheid komt door de sproei-installatie. De temperatuur heeft dan een klein dipje. Nu nog de thermostaat iets in de tijd verschuiven zodat het iets vroeger warm wordt.

Het tweede stopcontact is voor koeling. Daar kan dan van de zomer een extra ventilator op worden aangesloten, zodat boven de gewenste maximum temperatuur extra koeling kan worden gegeven. De vernevelaar kan er dan natuurlijk ook op om de temperatuur te drukken.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door odonto » 09-01-2020 22:37

Ha Cor,

dat ziet er mooi uit. Ik heb eens, jaren geleden toen ik mijn kas uitgebalanceerd (en zo zuinig mogelijk) wilde verwarmen, heel wat gelezen over te warme donkere nachten in de winter. De tropische planten krijgen te kort en te weinig licht (weinig assimilatie) in de winter en in het donker is de activiteit (metabole processen, verbranding) temperatuur-afhankelijk. Nu laat jij het wel goed afkoelen, maar er zijn toch vele uren in pikkedonker dat het nog aangenaam warm is. Volgens wat ik toen las, "overmatig warm", waardoor er meer dan noodzakelijk van de weinige suikers worden verbrand. Heb nu niet de tijd noch puf om er eens goed in te duiken, maar als jij hier meer over weet ;) ?
Daarnaast laat ik 's ochtends en in minder mate 's avonds de temperatuur langzaam op en aflopen. Waarom vol stoken op het koudst van de dag, terwijl er nog geen of nauwelijks licht is om wat activiteit te krijgen van de plantjes. Ook koelt het in de tropen doorgaans niet zo hard af als hier als je de kachel uitzet (als het tenminste echt winter is, nu is de afkoeling lekker rustig...).
Ik bedenk me ineens dat dat eerste (warme nacht in pikkedonker) niet zo erg kan zijn, want daar zouden de huiskamerkwekers heel veel last van moeten hebben. En als ik soms de plaatjes zie op dit forum valt dat wel mee :lol: Maf dat ik dat niet eerder bedacht...

Hoe dan ook, heel veel plezier met het uitlijnen, knutselen is zeker zo leuk als orchideeën houden. Ik heb gister een simpele kikkerbak in de kas gezet (gifkikkers) om te testen of ze het daar lekker vinden. Zo ja, dan maak ik een grote open kikkerbak van de kas zodat ze "overal behalve onder mijn voeten" kunnen rondlopen. Fluitende Zuid-Amerikaanse gifkikkers tussen (onder) de orchideeën, terwijl je water geeft, dat lijkt me wel wat.

groet Michiel

Cor van Honk
Berichten: 204
Lid geworden op: 09-11-2018 11:38

Re: Serre op dakterras

Bericht door Cor van Honk » 10-01-2020 00:33

Ha Michiel,

Ik heb in een grijs verleden biologie in Utrecht gestudeerd en wat ik me herinner uit de plantenfysiologie is precies wat je meldt. Metabolisme van planten is temperatuurafhankelijk, dus ze verliezen energie in de warme donkere periodes. De vraag is of ze dat in de lichte periodes met fotosynthese voldoende kunnen compenseren.
De Cattleyas in mijn huiskamer deden het prima met een winterdagtemperatuur van 20 en een ditto nachttemperatuur van 13 graden. Er waren andere planten die er meer moeite mee hadden. De Cattleyas in de serre doen het goed; de Bulbos doen het nu een stuk beter, vermoedelijk door de vochtigheid. Ze hebben nu allemaal meer licht voor hun fotosynthese.
Ik ben er nog niet uit of ik de temperatuur synchroon met het licht zal laten variëren. Het liefst zou ik de omstandigheden in Brazilië nabootsen maar dat zou betekenen dat ik in de donkere periodes deels zou moeten verlichten. Dan krijg je in de avond paars licht op je dakterras en waarschijnlijk veel vragen in de buurt over wat je nu precies aan het kweken bent en het zal ook de aandacht van de lokale wetshandhavers onnodig trekken.
Dus ik zie het voorlopig aan, verstel de klok zodat de temperatuur twee uur eerder stijgt en vier uur vroeger daalt en dan moeten de plantjes het gaan redden. Ongetwijfeld kom ik er dan achter dat ze het niet allemaal even goed doen, maar dat is zo met bijna alle kassen. De omstandigheden zullen gaan dicteren wat ik gemakkelijk kan houden en wat niet.
Licht meten heb ik nog niet gedaan. Dat komt tegen het voorjaar. Ik zal willen proberen de zonwering te automatiseren. Dat is elektrisch gestuurd, dus dat behoort zeker tot de mogelijkheden.

groet, Cor

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Serre op dakterras

Bericht door Kwabbernoot » 10-01-2020 10:46

Leuk al dat geknutsel met temperatuur, vochtigheid en licht. Ik ben er zelf ook mee bezig maar dan op veel kleinere schaal. Leuk om te volgen.
Er bestaan tegenwoordig ook groeilampen met wit licht. Ik zie mensen ook wel gewone LED panelen gebruiken. Dat gaat schijnbaar ook goed.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Serre op dakterras

Bericht door Bindi » 20-01-2020 07:10

Ik zelf ben een huis kamer kweker en toen ik hier pas woonde, werd er door mensen gedacht dat we wiet kweekten, nu komen we uit Denhaag en nu in een dorpje , dus wij waren wiet kwekers , ik vroeg mij af , hoe komen die mensen daar nou toch bij ? nou ' we zijn Hagenees en het licht van mijn garnalen bakjes scheen door het raam heen + de planten die voor het raam staan maakte het plaatje compleet 'nu zie ik wel de humor er van in hoor' maar stel je eens voor dat ze het door hadden gegeven :roll: :lol:
mijn Cattleya planten doen het hier super goed op overdag 20 gr en in de nacht 18 gr . lucht vochtigheid 60 .
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Serre op dakterras

Bericht door RdB » 20-01-2020 19:29

Aha, begreep die uitdrukking "zo stoned als een garnaal" al nooit, dit verklaard veel!! :lol: :lol: :lol:

Ruud

Plaats reactie