waterstof peroxide 3%

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

waterstof peroxide 3%

Bericht door Antoon » 09-02-2019 23:26

Dag iedereen.

Is er iemand iets bekend of heeft iemand ervaring met waterstof peroxide 3%.
Heb gelezen dat het gebruikt word als desinfectie of ontsmetting middel voor planten.
Ook zou het eventueel spint kunnen bestrijden.

Antoon.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 10-02-2019 09:32

Nog nooit gebruikt, lijkt mij bet een gevaarlijk goedje voor op je planten te gebruiken :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 10-02-2019 12:23

Ik gebruik het wel eens om wortels te ontsmetten die uit een vies potmengsel komen. Ik heb een fles 30% waterstofperoxide (koud bewaren!) waarvan ik een beetje ongeveer 10x verdun met water tot 2-3%. In geconcentreerde vorm (30-70%) moet je er natuurlijk goed mee oppassen want dan is het een agressief bleekmiddel. Maar een verdunde oplossing van 2-3% is lang zo agressief niet. Op een blog las ik dat oplossingen van 5% en minder ongevaarlijk zijn voor mensen en dieren, wat natuurlijk niet betekent dat je het kunt drinken. :wink: Ook stond er een recept tegen spint, namelijk een 5% oplossing maken met wat alcohol en zeep. De zeep maakt het plakkerig waardoor het beter blijft plakken aan de bladeren en beestjes en het beetje alcohol zorgt er mogelijk voor dat het waterstofperoxide gemakkelijker door het exoskelet van de beestjes doordringt maar dat weet ik niet zeker. Als je het als bladspray gebruikt, moet je de bladeren echt helemaal drijfnat sproeien. Dat is het nadeel van een contactspray, het werkt alleen als het in direct contact komt met een plaagorganisme. Dat lukt nooit in één keer, dus moet je de behandeling een aantal keer herhalen. Ik las ergens 5 dagen achter elkaar. Tegen wolluis en schildluis schijnt het niet te helpen want die hebben een te dik exoskelet. En ik las ook dat het niet werkt tegen de eitjes. Daarom moet je het waarschijnlijk 5 dagen herhalen.
Good drainage or death!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: waterstof peroxide 3%

Bericht door Kwabbernoot » 29-07-2019 10:49

Wellicht een beetje laat maar ik gebruik bij het verpotten eigenlijk altijd 3% waterstofperoxide. Eerst de planten uit de oude pot en het substraat verwijderen, daarna spoel ik ze af onder de kraan en vervolgens sproei ik ze helemaal nat met waterstofperoxide. Daarna gaan ze in de nieuwe pot/substraat. Ik heb nog nooit gemerkt dat de planten er niet tegen kunnen. Mijn Drosera kon er duidelijk niet tegen, die was binnen twee uur helemaal bruin maar heeft het uiteindelijk ook wel overleeft.

Ik weet niet of H2O2 tegen spint werkt. Het werkt wel tegen slakken, wormpjes en schimmels.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: waterstof peroxide 3%

Bericht door Michiel Janssen » 02-08-2019 20:53

Ik weet niet waarom mijn eerdere reactie onzichtbaar is, althans de tekst. Waterstofperoxide in verdunde vorm zoals 3% is onschadelijk voor orchideeën. Ik gebruik het ook regelmatig en zie het ook regelmatig gebruikt worden op YouTube en op forums. Hoe effectief het is tegen schimmels, bacteriën en insecten zoals spint weet ik niet maar ik ga ervan uit dat men het niet voor niets aanbeveelt. Drosera kan bijna nergens tegen, zelfs kraanwater leidt bij mijn plant al tot bruine bladeren. :(
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: waterstof peroxide 3%

Bericht door Bindi » 03-08-2019 08:57

Bedankt voor de info, ik wist dit helemaal niet dat het regelmatig gebruikt word.
Nou zo leer je als oude rot ook nog eens wat.
De reden om dit te gebruiken voor jullie is dus om bac te doden + schimmels,als ik het mis heb verbeter mij gerust hoor, maar dood je dan niet ook eventuele schimmels die goed zijn voor de planten ?
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: waterstof peroxide 3%

Bericht door Michiel Janssen » 04-08-2019 13:02

Ja, het is niet selectief voor alleen ziekteverwekkende schimmels en bacteriën. En of het ook schimmelsporen doodt, weet ik niet. De celwand van een plantencel is veel dikker dan die van een bacterie of schimmel dus waterstofperoxide dringt veel minder gemakkelijk een plantencel binnen dan een bacterie- of schimmelcel. Ik heb mijn orchideeën wel eens een dik uur in een 3% waterstofperoxide-oplossing gezet en dat was geen probleem. Je zult zien dat de oplossing begint te bruisen, dat is zuurstofgas dat vrijkomt bij de afbraak/ontleding van waterstofperoxide.
Good drainage or death!

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Re: waterstof peroxide 3%

Bericht door chintsai » 04-08-2019 14:44

Zal waterperoxide 3 % wolluis kapot maken?

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: waterstof peroxide 3%

Bericht door Michiel Janssen » 07-08-2019 22:51

Als je ze erin verzuipt wel maar anders niet. Wolluis is hardnekkig en zit ook op plaatsen waar je met de meeste middeltjes simpelweg niet bij komt zoals diep verscholen in de bladoksels. En dan hebben ze ook nog een soort bontjas aan die ze beschermt tegen contact met vloeistoffen. De typische insecticiden waar je ze mee moet inspuiten werken ook niet best op wolluis. Je houdt ze ermee onder controle maar je raakt ze nooit helemaal kwijt. Alleen met een systemisch insecticide boek ik goede resultaten.
Good drainage or death!

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Re: waterstof peroxide 3%

Bericht door chintsai » 08-08-2019 18:02

Michiel Janssen schreef:
07-08-2019 22:51
Als je ze erin verzuipt wel maar anders niet. Wolluis is hardnekkig en zit ook op plaatsen waar je met de meeste middeltjes simpelweg niet bij komt zoals diep verscholen in de bladoksels. En dan hebben ze ook nog een soort bontjas aan die ze beschermt tegen contact met vloeistoffen. De typische insecticiden waar je ze mee moet inspuiten werken ook niet best op wolluis. Je houdt ze ermee onder controle maar je raakt ze nooit helemaal kwijt. Alleen met een systemisch insecticide boek ik goede resultaten.
Iemand van de Hortus had mij HG X aangeraden, dit zou een natuurlijk goedje zijn van HG. Hoe denken jullie er over?

Plaats reactie