regels bij import van orchideeën

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
Cor van Honk

regels bij import van orchideeën

Bericht door Cor van Honk » 13-01-2019 13:25

Michiel Janssen

Bericht door Michiel Janssen » 13-01-2019 15:49

Good drainage or death!

Cor van Honk

Bericht door Cor van Honk » 13-01-2019 16:27

Je kunt de gecertificeerde kweker vragen de plant "bare root" te versturen. Dan haalt hij hem uit de pot en spoelt de wortels. Als hij gecertificeerd is omdat hij de plant goed kiemvrij moet maken, is het daarmee opgelost. Dan heeft hij namelijk zowel CITES als FYTO certificatie.
Als hij alleen gecertificeerd is voor het hebben van deze inheemse soorten in zijn kas (en dat er dus op vertrouwd wordt dat ze niet uit het wild komen) heb je alleen een CITES en nog geen FYTO, want beide krijg je alleen als hij mag houden en mag exporteren.
Doet hij het doosje voor je op je post, heb je grote kans dat het ongehinderd bij je thuis wordt afgeleverd. Er wordt alleen steekproefsgewijs gecontroleerd.
Dat wil ook de Australische overheid liever niet (reputatie bescherming) en dus insisteren ze op verzending aan een professionele handelaar, dus met connossement en douane procedure. Dat wordt een stuk duurder en je moet er iemand voor vinden.

Van Cymbidiums ken je natuurlijk wat men de "back bulbs" noemt. Dat kun je uitleggen als bollen. Dan kun je als particulier een kans maken op de regels van maximaal 5 kilo als ze schoon zijn. Maar daar mag dan geen blad of zo aan zitten. En dat is een regel voor handbagage, dus daar heb je alleen iets aan als je het gaat halen.
En dan is het hopen dat je op een douanier stuit die er net zo over denkt.

Michiel Janssen

Bericht door Michiel Janssen » 13-01-2019 17:52

Good drainage or death!

Bindi

Bericht door Bindi » 15-01-2019 08:11

Zo heb ik eens een bestelling gedaan in het buiten land, en kreeg de planten zonder wortels thuis, nou ben ik echt geen beginner met planten, maar op 1 na zijn ze allen dood gegaan.
Daar zaten dus ook verschillende rex planten bij met speciale bloem kleuren. Ik was best teleurgesteld in die tijd, praat nu over een aantal jaren geleden.
voor beginners is het erg lastig om er weer wortels aan te krijgen, dus mijn idee is, als je bv Cattleya enz koopt, bestel ze dan in het voor jaar, zodat er een nieuwe bulb uit kan groeien die wortels krijgt en je zo dus de plant nog hebt, zijn het planten die in het najaar wortels krijgen, bestel ze dan in het najaar.
Zorg dat je die info hebt, dat scheelt je een hoop geld en terleurstelligen.
Groetjes, Bindi

Kijk ook eens op mijn website: [url]http://www.inlakechalakin.nl[/url]

Plaats reactie