Domme vragen bestaan......

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Domme vragen bestaan......

Bericht door odonto » 18-10-2023 19:38

Dag allen,

Er gaat niets boven eigen ondervinding over hoe een plant te verzorgen in haar, zijn kas of op vensterbank.
Maar als je enige kloon al jaren verpietert wat je ook doet, is enige raad niet slecht. Nu heb ik ook mijn kas verbouwd en de omstandigheden zijn nu iets anders geworden. Daarom mijn vraag: wie kent een aardig goede site met data over gewenste temperaturen en lichtbehoefte? Men praat elkaar na of tegen, soms heel tegen strijdig. Een site die dat niet doet, die adviezen geeft die lijken te kloppen ben ik wel geïnteresseerd in. Met alle mitsen en maren....😉

Groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Domme vragen bestaan......

Bericht door Kwabbernoot » 23-10-2023 09:02

Ik heb vroeger zelf veel gehad aan Travaldo's blogspot. Uiteraard als leidraad en aan te passen naar eigen omstandigheden. Maar ik vond het altijd wel een prima uitgangspositie. Geen idee of hij/zij dit zelf heeft bedacht of dat hij/zij ook anderen napraat weet ik niet.

Verder kun je kijken waar de plant van oorsprong vandaan komt en dan opzoeken hoe het klimaat daar is.

Travaldo's Blogspot

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Domme vragen bestaan......

Bericht door odonto » 26-10-2023 20:25

Travaldo's ken ik. Teksten hiervan kom ik elders ook tegen, letterlijk, wie de oorspronkelijke auteur is is onbekend. Maar ook zijn teksten staan soms lijnrecht tegenover anderen, die ook wel hout lijken te snijden. Blijft opvallend dat bv een plant uit Brazilië van 500-1000 m hoogte zowel als " koel" en " warm" beschreven wordt.
En dan kom ik zelf een epidendrum parkinsonianum van een halve kuub , vol met bloemen, tegen in Paramaribo Suriname, maar warm kweken leidt tot ellende in mijn kas. Volgens een Vlaamse site zijn alle problemen met mijn parkinsonianum terug te leiden tot te warm kweken.....
Oftewel wat een lastige hobby soms ;) l ;) ;) over een paar jaar weet ik wellicht proefondervindelijk of de Vlamingen gelijk hebben. En dat dan voor mijn kloon. Ik begin de werkwijze van oude orchidioten, vrienden van mijn vader, te begrijpen. Je wisselt slecht groeiende planten uit, wellicht doet de plant onder net andere omstandigheden het wel. Jammer dat ik doodsbenauwd ben voor wolluis.

Groet Michiel

Plaats reactie