Hoe was jullie zomer?

Gezellig kletsen over van alles en nog wat.
Plaats reactie
odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Hoe was jullie zomer?

Bericht door odonto » 28-12-2021 13:17

Ik heb al jaren het idee dat mijn orchideeën in de kas in juni juli en augustus weinig doen door de grote hitte. En niet al te veel vocht. Maar dit seizoen was van te grote hitte noch droogte sprake. Nog steeds gebeurde er niet veel bij veel planten, die pas in september een groeispurt kregen. Bij sommige planten als dendrochilum klopt dat maar vooral mijn cattleya laat het afweten. Die hebben weinig tot geen volgroeide bulben. Schomburgkia doet het dan wel weer gewoon goed ( bloemstengel nu 60 cm). Dus gebrek aan licht zal het niet geweest zijn.....
Hoe was het bij jullie?

Groet Michiel

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Hoe was jullie zomer?

Bericht door Marcel van den Berg » 28-12-2021 18:19

Vanwege het verhuizen hebben veel van m'n planten deze zomer nauwelijks aandacht gehad.
Vrijwel alle planten stonden buiten en hebben vanwege de vele regen geen extra water nodig.
Hierdoor kregen ze ook nauwelijks meststoffen, dit zie ik terug aan mijn Cymbidiums... wel aardig wat bloeistelen maar dus niet extreem veel.
De Ice cascades laten het beiden helemaal afweten...
De Cattleya achtige zijn wel goed ontwikkeld, veel nieuwe scheuten en goede wortelgroei.
Wel moest ik de planten flink ontdoen van slakken, door het vocht heeft zich in veel potten mos ontwikkeld... wat weer een kraamkamer lijkt voor naaktslakken.
Maar door de planten enige tijd te dompelen en dat te inspecteren heeft de plaag doen verhelpen.

En dan de orchideeën uit de gematigde streken... de planten kwamen laat op gang.
Ook deze hebben geen goede start gehad omdat ik ze bij mijn nieuwe huis op een te donkere en windige plek had gezet. de planten komende niet lekker groeien en het substraat woei letterlijk de pot uit...

Ondertussen heb ik een nieuwe koude bak voor de planten in elkaar gezet en staan de meeste er erg goed bij.
Alleen soorten uit de zuidelijke streken als Himantoglossum jankae en Orchis collina lijken het groten te laten afweten.

Al met al veel gebeurt maar voor de meeste planten een prima zomer.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Hoe was jullie zomer?

Bericht door RdB » 02-01-2022 21:39

Altijd lastig: goed voor je planten willen zorgen maar andere prioriteiten hebben....

Nou ja, als ze her maar overleven dan komt de rest ook wel weer,

Ruud

Plaats reactie