Laelia Speciosa

Ik zoek
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Laelia Speciosa

Bericht door Kwabbernoot » 04-06-2019 17:46

Wie heeft er misschien een Laelia Speciosa te koop/te ruil? Een back bulb met een nog goed oog wordt ook overwogen.

Op eBay staan er twee te koop voor veel geld en dan komt het vervoer er ook nog bij. Bij één van die twee verkopers heb ik al eerder slechte ervaringen opgedaan. Niet echt een optie dus.
Bij MSB-orchideeën staan er ook wat te koop maar ook met die kweker heb ik helaas geen goede ervaring.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Laelia Speciosa

Bericht door Kwabbernoot » 20-06-2019 16:50

Ondertussen gevonden en gekocht :D . Dit draadje kan dus dicht.

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Laelia Speciosa

Bericht door Gert29 » 21-11-2020 06:18

Hoe gaat het met deze plant Kwabbernoot?
IK heb hem driejaar geleden bloei baar gekocht.
Bij mij verdroogd altijd de bloemtak van de nieuw aangemaakte scheut.
Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.

Gr. Gert

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Laelia Speciosa

Bericht door Kwabbernoot » 21-11-2020 12:53

Beetje rare plek om over dit plantje te babbelen maar goed.

Ik denk dat het plantje nu eindelijk groot genoeg is om te kunnen gaan bloeien. Maar ik begrijp dat dat ook nogal wat voeten in de aarde kan hebben. De cultuur is heel belangrijk schijnbaar en dan met name de watergifte.
Als ik volgens jaar een bloemtak ga zien ben ik al blij. Wat hij daarna verder ook gaat doen. :D

Dit is wat Marni Turkel erover zegt en zo te zien heeft zij ze prima aan de bloei.

Culture: Laelia speciosa has a very short summer growing season and a long dry period. I grow it quite dry and with cool to cold nights from late September to May or June. Depending on the humidity in the growing area, I water rarely and/or mist occassionally to keep the pseudobulbs plump. After growth starts and the plant has flowered, it gets water and fertilizer daily and sometimes twice a day to plump up the new growths.

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Laelia Speciosa

Bericht door Gert29 » 08-12-2020 18:05

Ja ja, mooi verhaal ik kweek hem met warmere nachten.
Ieder jaar een prachtige nieuwe scheut en de bloem verdroogd gelijk.
En dat al drie jaar, hangt onder een lamp.
Was even benieuwd naar jouw plant. :lol:

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Laelia Speciosa

Bericht door Kwabbernoot » 08-12-2020 18:27

:lol:
Ik ben ook benieuwd naar mijn plant. Ik heb hem dit jaar iets natter gehouden dan vorig jaar. Straks vertrekt hij weer naar de slaapkamer en dan hoop ik hem volgend jaar te zien bloeien. Maar ik ben er eerlijk gezegd bang voor.

Maar ooit gaat het mij lukken... hoop ik. :D

Plaats reactie