Plagen: spint, wolluis, etc.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 17:09

Last van spint (false spider mite, dus niet de soort die van die webben maakt) heb ik de afgelopen winters wel gehad, deze winter heb ik me voorgenomen voorzichtiger te zijn en een keer de planten preventief te sproeien met Bayer Calypso. Tot nog toe het beste spul dat ik heb geprobeerd, waarschijnlijk omdat het een systemisch insecticide is i.p.v. een contactinsecticide. Tot nog toe ook nog geen last gahd van spint. Nu had ik een kleine pop-up kas gekocht van ca. 1 x 1 m die ik onder het zolderraam heb staan met daarin een luchtbevochtiger om m.n. jonge planten (keiki's) te laten overwinteren, hopende dat de hoge luchtvochtigheid (60-65%) ze goed zal doen. Na een aantal weken zag ik vandaag opeens witte vlekken op de planten: wolluis. Grrr! Nooit eerder last van gehad en alle planten in deze minikas heb ik al een paar jaar. Blijkbaar hebben ze al die tijd gewacht op de juiste omstandigheden: een hoge luchtvochtigheid. Ik krijg ze wel, daar niet van. Ze lijken ook minder kwaad te doen dan spint en tegen de tijd dat het echt een vreselijke plaag is, moet je ze toch al lang hebben opgemerkt.

Voor de mods: kunnen jullie een apart subforum aanmaken voor plagen en andere problemen?
Good drainage or death!

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 17:50

Ok, het minikasexperiment is zojuist beïndigd. :( Het lijkt het ongedierte meer goed te doen dan de planten. Naast de wolluis is er ook een kevertje o.i.d. actief geweest in een van de groeipunten van mijn epidendrums waardoor er nu geen sprake meer is van een groeipunt. :x En met deze korte, lichtzwakke dagen kun je je sowieso afvragen of het veel zin heeft de planten een beetje extra te verwennen met een hoge luchtvochtigheid want ze groeien nauwelijks. Nou ja, al doende leert men...
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 23-12-2018 18:41

Ik heb ook niet veel goede ervaringen met kleine kasjes en orchideeën.
Dit geeft ongedierte en schimmels de kans om zich (ongezien) snel te
vestigen en vermenigvuldigen

De Cattleya achtigen hebben denk ik meer baat bij veel zonlicht en een goede ventilatie, zowel voor de plant zelf als bij de wortels. (en niet te nat!)

Nu heb ik zelf helemaal geen ervaring met Epidendrum....

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 19:31

Schimmel liet zich in mijn minikas pas zien bij een relatieve luchtvochtigheid van 75% en hoger; de stokjes waarmee de planten overeind worden gehouden begonnen te schimmelen. De planten hadden er nauwelijks last van maar je moet dan wel heel goed oppassen dat er geen water in de bladoksels blijft staan. Een ventillator is eigenlijk vereist, ik zag dat Claessens er van 5 watt (15 cm) en van 7,5 watt (20 cm) verkoopt die voor zover ik aan de stekker kan zien gewoon op het lichtnet kunnen worden aangesloten.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 27-12-2018 09:53

De beschimmelde stokjes herken van mijn uitpoot setup voor mijn terrestrische orchideeën.
De stokjes zitten vol met van die pluizige schimmels.
Dit is voor mij een teken om meer te beluchten.
Op het begin lijken de planten zelf er weinig last van te hebben (mits de plantjes geen schade hebben)

Die bakken staan buiten dus heb ik voor de rest geen ventilator voor nodig.

Afbeelding

Maar binnen loop ik altijd even de planten na met een stuk keukenrol om water uit de kroon / oksels van de planten te halen.

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Gert29 » 01-02-2020 12:12

Bayer Calypso is een middel wat de plant opneemt via de wortels.(Systemische)
Daarom is het raar dat je eerst spint had en daarna wolluis.
Dus je heb of de verkeerde dosering gebruikt of te weinig want wolluis gaat echt wel dood va Calypso.
Calypso doet niks tegen spint.
Er zijn geen middelen die door de plant worden opgenomen en helpen tegen spint.
Alleen Vertimec trekt in het blad. (Translaminaire)
Calypso is een goed middel tegen luizen (Incl wol/schild en dop) wantsen en sommige kevers.
Calypso hoort tot de groep neonicotinoïden. (bijensterfte)

Gr. Gert

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door RdB » 02-02-2020 13:46

"De Europese Commissie heeft maandag besloten om de vergunning voor het gewasbeschermingsmiddel thiacloprid in de hele Europese Unie te verbieden. " (bron: Akkerwijzer)

De betreffende maandag was 13 januari. Thiacloprid is de werkzame stof in Calypso, dus dat wordt eveneens verboden,

Ruud

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Michiel Janssen » 03-02-2020 21:10

Ik lees dat Calypso wel door het blad wordt opgenomen maar niet verder wordt verspreid in de plant. Dat laatste gebeurt alleen als het door de wortels wordt opgenomen maar Bayer raadt niet aan om Calypso te gieten in potmengsels omdat het daarin snel wordt afgebroken. Het is eigenlijk bedoeld als systemisch middel in de steenwolteelt en inderdaad alleen tegen zuigende insecten (spintmijten zijn geen insecten). Voor potmengsels raden ze Admire aan (wederom alleen tegen zuigende insecten). Dan maar weer terug naar Natria. Welliswaar een contactmiddel en werkzaam tegen spintmijt.
Good drainage or death!

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Bindi » 04-02-2020 07:55

Of omgeving spray tegen vlooien bij honden . ik gebruik dit al jaren als er ineens een uitbraak van vervelende beestjes is. Het werkt zeer goed en nog nooit schade aan de planten gezien hier door . Nou heb ik zeer weinig last van beestjes in de planten 'op van die grote zwarte spinnen na en die laat ik lekker zitten, zijn jagers en eten alles op wat ik niet wil zien ´ zelf vind ik ze hartstikke griezelig hoor, want die dingen zijn groot Brrrrrr.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Gert29
Berichten: 118
Lid geworden op: 15-12-2019 10:02

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Gert29 » 06-02-2020 19:52

Meeste vlooien middelen zit deltamethrin in is de zelfde werkzame stof als in Decis.
Decis dood juist spinnenen (Nawerking van minstens een halfjaar) dood ongeveer alles behalve spint.

Of er zit fipronil in (van onze eitjes) vroeger werd dit gebruikt in de tuinbouw onder merknaam Violin.
Tegen trips werd het gebruikt maar is al vele jaren geleden verboden.
We geven gezond spulletje aan onze huisdieren.

Gr. Gert

Plaats reactie