Plagen: spint, wolluis, etc.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Kwabbernoot » 16-03-2021 13:19

Plakspul is in ieder geval een mooi en makkelijk beginpunt. Ik zal eens een stukje ducttape in mijn orchidarium hangen.
Ik heb de afgelopen twee jaar vleesetende planten geprobeerd (Sarracenia en Drosera) maar dat was geen succes. Wel tegen gewone muggen en fruitvliegjes. De rouwmuggen trapten er ook wel in maar niet in grote getalen.

In ieder geval beide bedankt voor het meedenken.

Hmm, ik had gedacht dat de post van Michiel wel tevoorschijn zou komen als ik een antwoord zou verzenden. Niet dus. Iig niet bij mij.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Michiel Janssen » 16-03-2021 22:22

Ja, het is raar. Ik zie mijn eigen bericht niet meer maar als ik antwoord op jouw bericht dan zie ik mijn bericht wel verschijnen onderin bij "Voorafgaande berichten". Laatst zag ik ook dat er een nieuwe bericht was geplaatst in een onderwerp maar telkens als ik het probeerde te lezen zag ik niets.

Hoe die plakstrips werken, weet ik niet. Ik vermoed dat vliegen er niet per ongeluk tegenaan vliegen maar dat er toch iets van een lokmiddel in zit wat de beestjes aantrekt. In een stuk ducttape verwacht ik niet dat daar iets in zit wat vliegen aantrekt...
Good drainage or death!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Kwabbernoot » 16-03-2021 23:15

Dat begrijp ik maar ik heb ook niet het idee dat rouwmuggen de zoetstoffen afkomen. Ik zal eens opzoeken wat die beesten eigenlijk eten.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Michiel Janssen » 17-03-2021 09:52

Good drainage or death!

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Antoon » 18-03-2021 19:53

Kwabbernoot schreef:
16-03-2021 23:15
Dat begrijp ik maar ik heb ook niet het idee dat rouwmuggen de zoetstoffen afkomen. Ik zal eens opzoeken wat die beesten eigenlijk eten.
Misschien dat Diatomeeënaarde helpt.
Volgens Vreeken's zaden zou dat rouwmuggen en andere belagers en insecten moeten weren en bestrijden.
Heb hier uiteraard nog geen ervaring met en weet dus ook niet of orchid's het verdragen.

Kijk eens op google naar koudijs insectosec.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Michiel Janssen » 18-03-2021 22:13

Dat Koudijs spul is ook giftig voor mensen en niet geschikt voor in de woonkamer. Diatomeeënaarde wil je ook niet in de huiskamer gebruiken en werkt niet tegen de larven die in het substraat zitten want daar komt dat spul niet bij. Het werkt wel tegen zuigende beestje die op de plant zitten, daar kun je het op spuiten (stofwolk).
Good drainage or death!

Plaats reactie