Plagen: spint, wolluis, etc.

Plaats reactie
Michiel Janssen

Plagen: spint, wolluis, etc.

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 17:09

Last van spint (false spider mite, dus niet de soort die van die webben maakt) heb ik de afgelopen winters wel gehad, deze winter heb ik me voorgenomen voorzichtiger te zijn en een keer de planten preventief te sproeien met Bayer Calypso. Tot nog toe het beste spul dat ik heb geprobeerd, waarschijnlijk omdat het een systemisch insecticide is i.p.v. een contactinsecticide. Tot nog toe ook nog geen last gahd van spint. Nu had ik een kleine pop-up kas gekocht van ca. 1 x 1 m die ik onder het zolderraam heb staan met daarin een luchtbevochtiger om m.n. jonge planten (keiki\s) te laten overwinteren, hopende dat de hoge luchtvochtigheid (60-65%) ze goed zal doen. Na een aantal weken zag ik vandaag opeens witte vlekken op de planten: wolluis. Grrr! Nooit eerder last van gehad en alle planten in deze minikas heb ik al een paar jaar. Blijkbaar hebben ze al die tijd gewacht op de juiste omstandigheden: een hoge luchtvochtigheid. Ik krijg ze wel, daar niet van. Ze lijken ook minder kwaad te doen dan spint en tegen de tijd dat het echt een vreselijke plaag is, moet je ze toch al lang hebben opgemerkt.

Voor de mods: kunnen jullie een apart subforum aanmaken voor plagen en andere problemen?
Good drainage or death!

Michiel Janssen

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 17:50

Good drainage or death!

Marcel van den Berg

Bericht door Marcel van den Berg » 23-12-2018 18:41

https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Michiel Janssen

Bericht door Michiel Janssen » 23-12-2018 19:31

Schimmel liet zich in mijn minikas pas zien bij een relatieve luchtvochtigheid van 75% en hoger; de stokjes waarmee de planten overeind worden gehouden begonnen te schimmelen. De planten hadden er nauwelijks last van maar je moet dan wel heel goed oppassen dat er geen water in de bladoksels blijft staan. Een ventillator is eigenlijk vereist, ik zag dat Claessens er van 5 watt (15 cm) en van 7,5 watt (20 cm) verkoopt die voor zover ik aan de stekker kan zien gewoon op het lichtnet kunnen worden aangesloten.
Good drainage or death!

Marcel van den Berg

Bericht door Marcel van den Berg » 27-12-2018 09:53

https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Plaats reactie