Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 14-09-2020 21:08

Dat is jammer,

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 02-10-2020 17:38

Ook even in mijn eigen showcase plaatsen: Cattleya Interglossa.

Afbeelding

Afbeelding

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 02-10-2020 21:39

Is deze ook van onder je LED lamp? Die sansi lamp die je had "aanbevolen" laat bij mij alles groeien. Naast veel veenmos en varens ook de eerste bulbo bloeiend, de andere orchideetjes die bij de kikkers staan zien er ook prima uit. Leve mijn zonnepanelen, kan ik meer plantjes houden in dezelfde ruimte :)

groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 02-10-2020 22:30

Nee, deze staat op het werk op de vensterbank. Die Sansi lampen doen het bij mij inderdaad ook prima.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 08-10-2020 17:29

De volgende staat op knappen:

Afbeelding

Nu ik deze foto toch geplaatst heb, heb ik er gelijk wel een vraag over. Wat is die "blaas" op/onder het vruchtbeginsel? Heeft dat een speciale functie? Ik ben dat tot nu toe slechts bij één plant eerder tegen gekomen: Encyclia bracteolatum.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 10-10-2020 12:01

Uiteraard ook hier even toevoegen: Cattleya perrinii.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 10-10-2020 18:30

die perrinii is erg fraai. Maar goed dat ik mezelf een stop op nieuwe plantjes heb opgelegd (tot na de zomer, als het goed gaat…) ;)

groet Michiel

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Bindi » 16-10-2020 16:00

Hele leuke plant en fraaie bloemen.
Ik heb hem zelf ook, gaat voor de eerste keer bloeien uit 2 spatten , dus hoop dat deze van mij net zo mooi bloeit als die van jou .
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 19-10-2020 10:25

Ik moest wel wennen aan die bijna horizontale houding van de bloem maar verder is het een prachtige en grote bloem.

Op het internet kom ik ook planten tegen die ik nog net iets mooier vind. Bijvoorbeeld deze. De donkere rand aan het uiteinde van de lip is hier net iets duidelijker aanwezig. Maar blij met de mijne.

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar de foto's van jouw plant.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 19-10-2020 12:21

Tijd voor een update in mijn "dagboek" over mijn orchidarium.

Afbeelding

Brassavola nodosa (rechts): heeft zich ondertussen erg goed geworteld en heeft dit jaar in mijn orchidarium twee nieuwe mooie scheuten gemaakt. Nu nog bloeien.
Daarnaast op een kurkblokje hangt een Leptotes pohlitinocoi. De blaadjes kleuren leuk paars onder de lampen en de nieuwe scheuten zijn groter dan ik ooit op de vensterbank voor elkaar heb gekregen. Wel zitten er zwarte plekken op. Ik verdenk de rouwmuggen die het schijnbaar ook wel gezellig hebben in de kas.

Afbeelding

Laelia albida alba voelt zich ook prima in de kas. De pseudobulb is de grootste van al mijn deelstukken verspreid door het huis. Onder deze hoek van de foto lijkt deze niet zo groot maar dat valt echt best mee. De bloemtak moet niet veel langer worden want dan zit hij tegen het dak. Tja. Hopen dat het net goed gaat.

Afbeelding

Encyclia adenocaula alba: deze heeft zich, in al zijn tijd bij mij, nooit goed gevoeld. Ik heb hem gekocht via eBay van een verkoper uit GB. Hij heeft nooit een goed wortelstelsel kunnen maken. Voordat de nieuwe wortels een centimeter lang waren, waren ze ook al zwart. Nu, in de kas, heeft hij voor het eerst goede wortels gemaakt en daar ben ik erg blij mee. De nieuwe bulben zijn wel erg klein maar met een goed wortelstelsel zal dat volgend jaar zeer waarschijnlijk een stuk beter worden. Wie weet ga ik hem ooit nog zien bloeien.

Afbeelding

De onderste met die enorme bos wortels is een Encyclia guatemalensis. Doet het gewoon erg goed maar gaat, zoals ik het nu zie, ook dit jaar niet bloeien. Of bloeit hij pas na de rust periode?
Daarachter verstopt een Prosthechea vitellina. Het was een klein plantje die bij een grotere in de pot zat toen ik hem kocht. De grote staat nog in de pot en is nu zo goed als uitgebloeid. Deze kleine lijkt nu voor het eerst te gaan bloeien. Fingers crossed. Plantje doet het gewoon erg goed.

Afbeelding

Overzicht van het orchidarium. Links is de grote Prosthechea vitellina zichtbaar. Daarachter een aantal potjes met mini Coelogyne ecarinata. Een test om te kijken of ik het voor elkaar zou kunnen krijgen om zaailingen op te kunnen laten groeien. Tot nu toe leeft het nog dus...
Het zwarte potje heeft back bulbs die ondertussen redelijk groeien. Daarnaast zit er een mini Laelia speciosa bij in en die lijkt het ook aardig te doen. Daarnaast in de doorzichtige pot een Laelia rubescens die een bloemstengel aanmaakt. Deze heeft het hele jaar op de vensterbank gestaan maar omdat vorig jaar de bloemstengel afstierf, heb ik hem nu bij in het orchidarium gezet. Iets meer licht en vochtigheid. Hopelijk gaat hij dit jaar wel bloeien.

Al met al ben ik erg tevreden. Zo tevreden dat ik ondertussen ben begonnen met het bedenken van een grotere versie. (H x B x D: 240 x 70 x 90 cm, waarvan ongeveer 160 x 65 x 75 cm de effectieve binnenmaten). De ervaring met de kleine heeft veel informatie opgeleverd over hoe het beter kan/moet. Leuk.

Plaats reactie