Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 10-03-2019 14:43

Het begon voor mij allemaal in 1988.
Ik ging in Groningen op kamers om te studeren. Kort nadat ik naar Groningen verhuist was, kocht mijn moeder een plant welke ik zag toen ik weer eens een weekend naar huis ging. Daar stond hij dan: :shock: zwart plastic potje, een paar grote donker groene ovale bladeren die een beetje over de rand hingen, een paar rare grijze wortels met groenbruine punten die een beetje boven de "aarde" zweefden. De aarde was denneschors, piepschuim en nog een paar rare dingen waar ik destijds geen plant in zou zetten. Raar. Maar die sierlijke boog die de bloemtak maakte op vijfentwintig centimeter boven de bladeren: prachtig! En dan die bloemen: nog nooit zoiets gezien. Prachtig lila-paars (ik ben een beetje kleurenblind dus kleuren beschrijven is niet mijn sterkste punt) en de vorm van de bloemen was helemaal bijzonder. Vijf gewone bloembladeren (dat dacht ik destijds in ieder geval nog) en een heel bijzonder lip in het midden aan de onderkant van de bloem. Ik was direct verkocht. :D Ik wilde ook zo'n plant en ben gelijk met mijn moeder naar de bloemist gegaan en heb daar een prachtige spierwitte versie uitgezocht. 8)

Deze plant heeft een aardig tijdje op de tv gestaan in mijn studentenkamertje totdat uiteindelijk de bloemen vielen. Hmm, dat zat er natuurlijk aan te komen maar hoe moest ik hem nu verder verzorgen? Moest hij veel licht? Moest hij een droge periode of kon ik doorgaan met wat ik al deed? Ik had geen idee. :oops: Het internet was in die tijd nog niet dus ben ik boeken gaan lezen, veel boeken. En zo kwam ik erachter dat er nog veel meer orchideeën bestonden. Wat heet: de orchideeën groep bleek de grootste groep van bloeiende planten. Hmm, die wilde ik natuurlijk zien.

Vervolgens kwam ik erachter dat er in Groningen in die tijd een orchideeënkweker zat en wel op vijf minuten fietsen van mijn kamer. :D Al snel liep ik daar bijna dagelijks na de universiteit even rond. En ik kocht wat ik maar kon betalen en mooi vond. Het duurde dan ook niet lang voordat mijn kamertje helemaal vol stond met allerlei orchideeën. Lycaste, Laelia, Brassavola, Maxilaria, Gongora, Masdevallia, Cattleya, Oncidium, Trichopilia en bedenk ze allemaal maar. Het is duidelijk, ik deed maar wat en vele orchideeën hebben niet een echt lang en gelukkig leven gehad bij mij. :oops: De soorten die het wel deden waren de Mexicaanse Laelia's en andere planten die een soortgelijke behandeling nodig hebben.

Na mijn studie ben ik weer verhuist en dat hebben de nodige orchideeën niet overleefd. Daarna kwam er nog een verhuizing achteraan welke de doodsteek bleek voor de rest. Ik heb nog twee orchideeën uit mijn Groningen tijd: een Laelia Autumnalis (foto, kleur is niet echt correct) en een Laelia Albida (oude foto).

De volgende keer verder met waar ik nu ben in de hobby en hoe ik daar gekomen ben.


Afbeelding

Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 10-03-2019 18:37

Wat een leuk verhaal en weet je wat, de 2e Orchidee die ik had, was een Phal van mijn moeder, is toch wel leuk he zo,n toeval :) Mijn moeder leeft inmiddels niet meer, maar dePhal heb ik nog steeds, ook al wil hij zelden tot nooit bloeien, ik ben super blij dat ik hem nog heb.
Best raar he dat er planten dood gaan na verhuizen, is bij mij ook gebeurt, heb inmiddels allemaal kaartjes in de berging liggen en ruimte vrij op de venster bank voor nieuwe plantjes :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

chintsai
Berichten: 111
Lid geworden op: 24-09-2017 21:17

Bericht door chintsai » 10-03-2019 18:48

Bindi schreef:Wat een leuk verhaal en weet je wat, de 2e Orchidee die ik had, was een Phal van mijn moeder, is toch wel leuk he zo,n toeval :) Mijn moeder leeft inmiddels niet meer, maar dePhal heb ik nog steeds, ook al wil hij zelden tot nooit bloeien, ik ben super blij dat ik hem nog heb.
Best raar he dat er planten dood gaan na verhuizen, is bij mij ook gebeurt, heb inmiddels allemaal kaartjes in de berging liggen en ruimte vrij op de venster bank voor nieuwe plantjes :)
Gek zou ik het niet willen noemen want de orchid moet erg wennen aan de nieuwe omgeving enne ja het verhuizen is altijd wel stressen voor planten

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 10-03-2019 19:06

Daar heb je helemaal gelijk in Chin, de lucht was hier ontzettend droog en ze kwamen uit een lucht vochtigheid van 70 a 80 procent :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 17-03-2019 16:30

Ondertussen woonde ik dus in mijn huidige huis. Ik had nog een stuk of vijf, zes orchideeën en eigenlijk deed ik er helemaal niets meer mee. Het is mij nog steeds een raadsel hoe de beide Laelia's het hebben overleefd en elk jaar toch hebben gebloeid. Ik zal in één van de volgende posts wel eens foto's van beide planten posten. De andere orchideeën waren Phalaenopsis. Van die kleine die je wel eens bij de Albert Heijn tegenkomt. En ik had nog een Encyclia Guatumalensis waar ik ooit eens tegen aan ben gelopen. Dat is ondertussen een flinke kluit geworden maar hij heeft in al die jaren slechts één keer één bloemetje laten zien.

Mijn orchideeën hobby was op sterven na dood. Totdat ik in 2012 op vakantie ging naar Australië (Perth en Tasmanië). Ik was daar met mijn broer en zijn vrouw en we hebben daar bijna elke dag door natuurparken gewandeld. Wij waren daar vanaf begin September wat schijnbaar precies de tijd was dat er vele orchideeën in bloei stonden.

Aanvankelijk keken wij vooral vooruit en omhoog om dieren te spotten totdat ik opeens een fel gekleurd bloemetje zag: een Donkey Orchid zoals hij daar werd genoemd. Vanaf dat moment keek ik meer naar de bodem dan naar de lucht. Met één klap zat ik weer in mijn oude hobby. Ik heb verschillende orchideeën gevonden en uiteraard gefotografeerd.

Toen ik later weer thuis was, kwamen de boeken weer te voorschijn en als ik ergens orchideeën tegen kwam (Ikea, AH, tuincentra) moest ik toch altijd even kijken of er iets interessants tussen stond. Zo heb ik een Dendrobium gekocht (de welbekende Berry Oda) en later een Brassia hybride (Tessa?).

Twee jaar geleden begon het nog weer wat meer te kriebelen en kocht ik twee Coelogyne Cristata's en een Brassavola Nodosa. Beide soorten zijn planten die ik eerder heb gehad maar de verhuizingen niet hebben overleefd.

En nu wil ik meer Mexicaanse planten hebben die een soortgelijke behandeling nodig hebben als mijn Laelia's. Maar daarover later weer meer.

De orchideeën uit Perth en omgeving:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De orchideeën uit Tasmanie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Bericht door Bindi » 17-03-2019 21:06

Wat een leuke foto,s :) en weer een heel leuk verhaal. zo zie je maar, je bent verslaafd aan deze mooie plantjes, iedereen heeft hier dezelfde verslaving. Maar het is een goede verslaving, ik word er lekker kalm van, als ik mijn planten aan het verzorgen ben :lol:
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 17-03-2019 21:27

Dank je. In het wild zijn ze toch het mooist, vind ik. Heerlijk door de natuur banjeren, daar wordt ik rustig van. Helaas vind ik de Europese orchideeën niet de meest interessante. In mei ga ik hopelijk, als het doorgaat, nog een paar dagen naar de Harz. Eens zien wat ik daar nog kan vinden.

Ik wil ook ooit nog eens naar midden Amerika. Maar dat is nog een verre droom.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Bericht door Marcel van den Berg » 17-03-2019 21:36

Prachtige Laelia's zeg!

En over de aardorchideeën uit Australië, die zijn inderdaad prachtig.
Ik zou er graag een heen gaan.

Toevallig heb ik gisteren 2 soorten uit die regio gezaaid.
Namelijk de Diuris behrii en de Thelymitra rubra :D

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Bericht door RdB » 18-03-2019 21:17

Leuk verhaal. De eerste uit Tasmanië is een Pterostylis soort of Groenkapje (Greenhood). Geen idee welke soort exact,

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Bericht door Kwabbernoot » 19-03-2019 18:10

Ja, ik kwam al zo'n orchidee tegen ergens op het forum. Ik wist niet dat dergelijke orchideeën ook gehouden werden. Grappig.

Hoe groei je die aardorchideeën? En heb je misschien ook een Thelymitra? Die vind ik erg fraai, in ieder geval op de foto's.

Afbeelding

Plaats reactie