Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 19-10-2020 20:38

Ha Patrick,

Goed om te lezen dat het zo een groot succes is, het ziet er super goed uit!

Bij de L. autumalis die je mij deze zomer toestuurde, is nu een bloeiaar zichtbaar... ik ben heel benieuwd :D

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 19-10-2020 21:11

Dan heb ik je de verkeerde gedaan. :D Bij mij zie ik nog geen enkele bloemaar ontstaan. Het lijkt erop dat dit het eerste jaar wordt in zo'n 30 jaar dat ik geen autumnalis in bloei ga zien. :cry:

Heb je hem nog verpot of gelaten zoals hij was? Ik vind zelf dat de bark iets te fijn is maar ik had niets anders meer.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 19-10-2020 21:46

Ik heb heb gelaten zoals je hem mij gaf.
2 weken terug heb ik hem naar binnen gehaald, daarvoor stond hij in weer en wind buiten ( en veel regen)
Nu houdt ik hem wat droger.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 19-10-2020 22:56

Het zou mooi zijn als hij gaat bloeien.

Ik heb nog twee kansen hier aan dezelfde plant. Deze begon heel laat te groeien en misschien gaat die nog bloeien. Ik hoop het.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 20-10-2020 16:31

Ziet er goed uit Kwabbernoot.
Ik ben benieuwd naar de temperatuur daarbinnen, kun je genoeg dag nacht verschil krijgen?

In mijn bak kom ik doorgaans niet verder dan 3,5 graad; er zullen hulpmiddelen aan te pas moeten komen om meer verschil te krijgen.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 21-10-2020 11:49

Dat is inderdaad een probleem. Het grootst gemeten verschil is hier ook maar een graad of 5.

Voor de nieuwe grote versie die nu gepland staat, zit ik hier ook over na te denken. Ik heb op dit moment drie opties:

1. Ik zit er aan te denken een koelkast in te bouwen. Aangezien het orchidarium in de kamer komt kan ik gelijk mijn bier erin zetten. :lol: Maar ik zie er nog een beetje tegenop een nieuwe mini koelkast aan te schaffen en dan vervolgens als eerste er twee gaten in te maken. :lol: Ik houd Marktplaats al in de gaten maar daar worden ook nog beste prijzen gevraagd.
Daarnaast komen er nog een paar andere problemen bij om de hoek kijken (efficiënt de lucht koelen, hoe verwijder ik het condenswater, kleppen, geluid van de koelkast dempen en dergelijke dingen). De moeilijkste oplossing maar wel degene met de meeste mogelijkheden.

2. Een andere oplossing is om de bak overnacht te spoelen met lucht uit de kamer. Dat is in ieder geval een goedkopere en makkelijker oplossing. Dan zou ik het verschil kunnen opvoeren tot een graad of 7. Waarschijnlijk de makkelijkste oplossing maar brengt waarschijnlijk veel vocht in de kamer?

3. De temperatuur overdag verhogen en overnacht zo laten als het nu is.

Ik moet nog uitzoeken wat de verschillende planten nodig hebben en dan daar een "gemiddelde" van nemen.

Optie 4 is nog om de planten aan te passen aan de temperaturen zoals ze zijn...

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 25-10-2020 12:41

😄
Een jaar geleden kocht ik een kleine wijnkoeler bij de Aldi hier net over de grens voor zo'n 80 euro dacht ik, in de aanbieding. Voor mijn speciaal biertjes ... 🤩 Je hoort em wel inderdaad.
Ik heb behoorlijk op internet gegraven mbt die koeling van de vitrine. De vitrine heeft natuurlijk een slechte isolatie, dus kost het wel wat moeite om met een koelkastje de temperatuur omlaag te krijgen. Maar heb inderdaad weinig bruikbaars als mogelijke oplossing gevonden.

Mijn orchiideeën staan op een onverwarmde slaapkamer. Ik heb een proef gedaan in mijn orchidarium met aanzuigen van nachtelijke buitenlucht (computerventilator en stofzuigerslang 😏). In een uur tijd scheelt dat zo 2 graden. In combinatie met verwarming in de bak overdag naar ongeveer 22 graden (warmtematje ofzo?) zou een redelijke temperatuurverschil moeten lukken. Tenminste voor het grootste deel van het jaar. Ik ga die opstelling wat meer permanent maken, veel ervaring nog niet daarmee.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 27-10-2020 11:03

Kwabbernoot schreef:
08-10-2020 17:29
De volgende staat op knappen:

Afbeelding

Nu ik deze foto toch geplaatst heb, heb ik er gelijk wel een vraag over. Wat is die "blaas" op/onder het vruchtbeginsel? Heeft dat een speciale functie? Ik ben dat tot nu toe slechts bij één plant eerder tegen gekomen: Encyclia bracteolatum.
Deze vraag stond nog open en nu de plant uitgebloeid is, vond ik het tijd op onderzoek uit te gaan. Met een mes bewapend ben ik de jonge onderzoeker gaan uithangen met het volgende resultaat. Ook mijn Cattleya Interglossa was net uitgebloeid dus had ik mooi vergelijkingsmateriaal.

Afbeelding

Afbeelding

Het is dus schijnbaar een soort van interne spoor. Bij de C. Interglossa is er een hele kleine versie aanwezig van de enorme kamer bij de C. perrinii. Ik ben benieuwd welke diertje de C. perrinii normaal gesproken "bevrucht".

Gezien de horizontale houding van de bloem dacht ik in eerste instantie aan een kolibri maar de gele polinia spreken dat tegen. Een mot dan? Wie weet het of wie weet waar ik het kan vinden?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 03-11-2020 14:32

Even een kleine update. Ik zag vanmorgen dat er weer twee planten gaan bloeien in mijn "Klein Mexico".

Afbeelding
Prosthechea vitellina. De kleine gaat dit jaar voor het eerst bloeien. Niet al teveel bloemetjes zo te zien maar toch leuk.

Afbeelding
Brasavola nodosa. Vroeger gehad en bloeide altijd volop met zijn heerlijk geur elke avond. Na het heropstarten van de hobby was dit, samen met Coelogyne cristata, dan ook de eerste die ik opnieuw kocht. Hij bloeit elk jaar (al wel weer twee :D ) op de vensterbank maar elk jaar zijn de bloemen klein, dun en vervormd. :cry: Ik ben benieuwd of ze in "Klein Mexico" wel normaal worden. Zo niet, moet ik er maar eens afscheid van nemen.

En dan is dit nog aan de gang.
Afbeelding

De grote Prosthechea vitellina lijkt twee zaaddozen te maken. Is dit een zelfbestuiver? En als de bloem bestoven is, sterft de bloem toch normaal gesproken af? Wat is hier gaande? Mis ik iets?

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 04-11-2020 22:53

Nog even over die holte in de perrinii.
Geïntrigeerd door jouw foto's heb ik in een artikel over twee Sophronites soorten een mooie tekening gevonden.
Cattleya perrinii wordt ook wel tot de Sophronitessen gerekend begrijp ik, ik ben in het geheel niet thuis in de Cattleya nomenclatuur 😯 .

Afbeelding
free russian pictures

Uit: https://www.researchgate.net/publicatio ... ern_Brazil
Het artikel is gratis te downloaden.

Ik begrijp uit de informatie die ik gevonden heb dat aan de Braziliaanse kust (naast Hummingbirds) sommige hommelsoorten een rol spelen bij de bestuiving van Cattleya/Laelia/Sophronites soorten.
Die "grote" ruimte bij perrinii zou ook plaats kunnen bieden aan nectar verzamelende hommels?

Plaats reactie