Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 10-01-2021 14:52

De vijfde: mijn Laelia anceps is weer gaan bloeien. Vorig jaar twee bloemstelen met in totaal twee bloemen. Dit jaar één bloemsteel met drie bloemen. Helaas zijn de bloemen zelf niet zo heel fraai dit jaar. Een beetje slappe, dunne structuur in vergelijking met de vorige bloei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komend groeiseizoen tijd om hem te verpotten.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 10-01-2021 18:45

Gelukkig zie je dat op een foto niet, gewoon mooi!

Enig idee waar die 'slapte' vandaan komt?

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 10-01-2021 22:48

Dat is altijd lastig. Ik had deze op het werk staan maar op het moment dat de knoppen zich begonnen te ontwikkelen heb ik hem meegenomen naar huis. Dit ivm thuiswerken. Als ik hem op het werk had laten staan had ik niet veel meegekregen van de bloemen. Vandaar. En hier staat hij boven de radiator. Dus misschien de verandering van standplaats op een ongelukkig moment?
Daarnaast was er nog het volgende. Toen ze hier open gingen zat er ook een "vel" om de knoppen. Geen idee of dat ingedroogd sap was of dat het bij de bloem hoorde. Dit "vel" hing los en heb ik dus verwijderd. Geen idee of dat ermee te maken heeft?

Maar goed, twee van de drie zijn nog wel mooi. Qua kleur helemaal wel. De derde (middelste op de foto) is helemaal omgekruld wat ik dan weer niet mooi vind.

Volgend jaar beter. Ik ben in ieder geval blij met de drie bloemen.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Michiel Janssen » 11-01-2021 11:28

Volgens mij hebben alle orchideeën er een hekel aan boven een radiator te staan of hangen. Veel meer luchtbeweging en ook nog eens van warme, droge lucht. Dat dunne, tere weefsel van een bloemblad droogt dan extra snel uit en als het vocht niet even snel kan worden aangevuld dan verslapt de boel, zo stel ik me voor.
Good drainage or death!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 11-01-2021 13:45

Dat zal denk ik inderdaad niet helpen maar hij staat nu op dezelfde plek waar eerder mijn Laelia gouldiana drie weken heeft staan te bloeien. Dus of dat het hele verhaal is?
Het zou ook nog kunnen zijn dat hij al behoorlijk uit de pot is gegroeid (in anderhalf jaar!) en daardoor niet genoeg vocht opneemt?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 17-01-2021 12:34

Nummer zes: Cattleya itambana. Deze groei ik onder kunstlicht wat er schijnbaar voor kan zorgen dat de bloemsteel zo lang is geworden.
Deze ook even hier in mijn "dagboek" plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
8-)

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 17-01-2021 13:23

Mooi hoor. Zo'n kleur spreekt me echt aan. Ik las dat ze inderdaad van veel licht houden.

Is dit niet zo'n steensoort? Ik zie dat je jouw plant in bark hebt staan. Gaat dat goed?
Ik overweeg ook eens zo'n steensoort te proberen voor het raam in mijn badkamer, maar weet eigenlijk niet goed hoe te beginnen. Kun je een (niet al te grote 😏) soort adviseren?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 17-01-2021 14:47

Een soort adviseren wordt moeilijk voor mij. Ik heb nagenoeg geen ervaring met deze planten. Ik had er vroeger twee en die gingen allebei in no-time dood. Deze heb ik vorig jaar gekocht samen met nog drie anderen. Gewoon omdat ik ze nog een keer wilde proberen. Deze zomer hebben ze op een slaapkamer gestaan voor een raam op het zuid-westen. Bij het kouder worden heb ik ze naar mijn studeerkamer verplaatst waar ze in een terrarium staan met daarin een verwarmingsmatje en een PC-fan. Eigenlijk dus best warm, zeker ook met de lamp er boven. Maar ze doen het goed, lijkt het. Ze groeien goed en ze wortelen ook goed.

Toen ik ze binnenkreeg stonden ze in deze bark en daar heb ik ze in laten staan. Er worden nogal wat verschillende media voorgeschreven op internet maar dit lijkt prima te werken. En aangezien ze een hekel hebben aan verpotten heb ik ze hier maar in laten staan. In dit filmpje wordt ingegaan op de natuurlijke habitat (https://youtu.be/sO_yCI_lX4A) wat voor mij wel beetje een eye-opener was. Dit was voor mij ook een reden om ze niet direct in kiezel ofzo te zetten.
Daarnaast heb ik ze tot dusver ook nog geen rustperiode gegeven. Zodra ze droog zijn krijgen ze weer water en dat is, zoals ze nu staan, om de twee dagen.

De gemakkelijkst verkrijgbare en goedkoopste is denk ik de Cattleya lundii. Die blijft ook redelijk klein en heeft niet zo'n enorme bloemstengel. Maar als ik puur naar mijn eigen plantjes kijk zou ik de itambana aanraden. Gewoon omdat dit de eerste is die bloeit bij mij en omdat het een heel klein plantje is (bulb met blad < 6 cm maar zal vast nog wel iets groter kunnen worden) met prachtige en relatief grote bloemen (45 mm breed).

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 18-01-2021 20:07

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Leuke video, ik al een paar stukken bekeken, ik hem nog eens helemaal overdoen. Die foto's van het natuurlijke habitat lijken voor een deel op die van mijn Rebutia's, maar in de Andes is het een stuk droger en kouder. 😁
Leerzaam om het natuurlijke habitat te zien.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 28-01-2021 10:27

Deze plant heeft twee keer half gebloeid op de vensterbank. Het eerste jaar waren het twee ienimini bloempjes, het tweede jaar één bloempje zonder petalen. Ik heb een stek ervan in Klein Mexico gezet waar hij het wel gezellig vindt, zo te zien. Er komen nu vijf bloemen aan waarvan de eerste nu bloeit.

Ik heb hem gekocht als een Brassavola nodosa bij Claessen maar nu hij eindelijk met een normale (daar ga ik tenminste van uit) bloem bloeit, vraag ik mij zeer af of dit klopt. Ik heb hem vroeger eerder gehad en dit ziet er toch anders uit. Kleinere, smallere en veel puntiger lip, minder wit met lichtgroene aderen. Ook ruikt deze niet, of in ieder geval nog niet, wat jammer is omdat ik hem daarvoor nu juist heb gekocht. De vraag is dus: is dit een Brassavola nodosa en zo nee, wat zou het dan kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie