Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 24-05-2021 11:02

Gisteren heb ik Prosthechea citrina gezaaid op een bodem waar ik ook Calanthe op zaai.
De zaden heb ik 5 minuten gesteriliseerd met 0,5% Bleekloog (8x verdund bleekwater).
Daarna heb ik de zaden 15 minuten laten weken in steriel water.
De bakjes heb ik in de woonkamer op een plek waar geen direct zonlicht komt geplaatst.
Nu is het een kwestie van afwachten.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 24-05-2021 12:59

Ah, geweldig.

Ik heb het afgelopen weekend de potjes met voedingsbodem gemaakt. Uiteraard ging er weer wat mis. Ik heb foto's gemaakt en zal later, na het zaaien, een kort verslagje maken.

Vandaag staat het zaaien op de planning. Fingers crossed.

Dit is zo ongeveer de methode die ik ga gebruiken. Het ziet er wel makkelijk uit...

Hier nog een video: https://youtu.be/mPBctIDvvrA.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 24-05-2021 13:07

Ondertussen staat wel mijn Leptotes bicolor vol in bloei. Dit jaar 15 bloemen. Een beste stap vooruit van de afgelopen twee jaren toen ik er elk jaar twee had.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind wel dat de blaadjes wat ver ingedroogd zijn. Daar moet ik nog even naar kijken waarom dat is. Te nat? Te droog?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 24-05-2021 15:01

Het zakje zaaimedium zoals het binnenkwam.

Afbeelding

Dit eerst maar eens opgelost in 1 l demiwater.

Afbeelding

Dit heb ik vervolgens verdeeld over drie weckflessen.

Afbeelding

Deze zijn daarna de snelkookpan ingegaan om er een gel van te maken en een eerste keer te steriliseren.

Afbeelding

Uiteraard moest er gewoon wat mis gaan. Eén van de weckflessen is geknapt in de snelkookpan. De vloeistof die er nog inzat heb ik direct over twee jampotjes verdeeld.

Afbeelding

Vervolgens de gel van één weckfles eruit gehaald en in vijf gelijke stukken verdeelt. Deze stukken heb ik in jampotjes gedaan waarna deze nog eens de snelkookpan in moesten om de gel te laten smelten en te steriliseren. De potjes werden pas uit de snelkookpan gehaald nadat de temperatuur zo ongeveer weer kamertemperatuur was.
Het idee daarachter was dat de deksels dicht werden gedraaid op het moment dat de temperatuur weer zo laag mogelijk was. Door het afkoelen ontstaat er een onderdruk in de potjes waardoor het lucht zal gaan aanzuigen op het moment dat het potje weer open gedraaid word. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen werden de potjes dus pas na het afkoelen dicht gedraaid. Maar ze hebben wel de hele tijd in de gesloten snelkookpan af staan koelen en dus in een zo goed als steriele ruimte.

Zo stonden ze er vandaag bij. Klaar voor het grote moment.

Afbeelding

Het zaaien zelf heb ik gedaan onder een grote doorzichtige plastic bak. De ruimte erin is zoveel mogelijk ontstmet dmv een 20% bleekoplossing. De zaden zelf zijn in een injectiespuit gedurende 10-15 minuten gesteriliseerd in 3% peroxide met een mini drupje zeep om de zaden beter zwevend in de vloeistof te krijgen.

Afbeelding

Hierna zijn de potjes uit de bak gehaald en nog even goed aangedraaid. Daarna heb ik er gas-tape (teflon tape) omheen gedraaid om het nog beter af te sluiten. Just in case.

En zo staan ze nu voor een raam op het noord-oosten.

Afbeelding

Als ik straks één potje heb zonder een prachtige bacterie of schimmelinfectie, ben ik tevreden. Meer is uiteraard beter.
De rest van het zaad heb ik mijn orchidarium ingeblazen. Daar verwacht ik verder niets van maar mocht ik daar wat zien groeien zou ik het wel geweldig vinden.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 25-05-2021 23:20

Spannend.

Hoe lang duurt het voordat het zaaisel zichtbaar wordt?

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 26-05-2021 09:56

Dat kan Marcel waarschijnlijk beter beantwoorden, gezien het feit dat hij hier ruime ervaring mee heeft. Maar wat ik op het internet tegenkom duurt het ongeveer twee weken voor het eerste groen zichtbaar wordt.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 26-05-2021 10:46

Bij ideale omstandigheden is 2 weken inderdaad mogelijk.
Echter kan ik daar de nodige belichting en temperaturen niet voor leveren, dus ik verwacht een maand, misschien zelfs wel 2.
Ik houd jullie op de hoogte.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 31-05-2021 11:16

Even een tussenstand. In twee van de zeven potjes groeit wat. Helaas is het een schimmel. Weliswaar een prachtige witte schimmel, maar toch een schimmel. Nog vijf potjes over waar dus schijnbaar geen schimmel inzit. Misschien dat daar nog een bacterie in kan zitten? Ik wacht het af maar twee potjes met een enkele schimmel... van te voren had ik ervoor getekend.

Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 31-05-2021 19:54

Ik heb in 1 van de 3 bakjes een gelijk lijkende witte schimmel.
Tijdens het steriliseren en spoelen zag ik dat er nog stukjes van de peul tussen de zaden zaten.
Grote kans dat de schimmelkiemen hieruit voort zijn gekomen.
Ik heb dus nog 2 bakken over, maar dat is ruim voldoende :D
Laatst gewijzigd door Marcel van den Berg op 02-06-2021 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 01-06-2021 09:15

Er zat inderdaad nog wat andere rommel tussen het zaad. Dat had ik ook gezien toen ik het zaad in de injectiespuit had gedaan. Maar ik zou hebben gedacht dat dat dan ook wel mee steriel gemaakt zou worden. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn als de vloeistof er niet helemaal bij komt.

Maar goed, we hebben samen dus nog 7 bakjes. Als het zaad nog goed was zou dat toch nog wel wat aan protocornen moeten opleveren.

Plaats reactie