Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 11-06-2020 13:24

Altijd leuk om tegen te komen :D
En vooral bijenorchis staat op meer plekken dan dat je zou denken, je kunt ze zomaar in een schrale wegberm tegenkomen.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 21-06-2020 13:00

Duitsland is weer open dus gisteren naar de Eifel geweest om door de natuur te struinen en opzoek te gaan naar orchideeën.
De opbrengst: een stuk of duizend grote muggenorchis, net zoveel gevlekte (?) orchissen, een paar honderd bergnachtorchissen en grote keverorchissen, vijf vliegenorchissen, vier bokkenorchissen en één hondsorchis.
Het was een mooie dag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding wat zou dit geweest kunnen zijn? Bleek bosvogeltje?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Bindi » 28-06-2020 11:27

Prachtige foto,s .
Zo te zien heb je het heel erg naar je zin gehad .
Lijkt mij zalig om daar lekker te struinen en foto,s te maken , al zijn die van mij niet zo mooi als die van jou :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 28-06-2020 13:59

Ik maak alle foto's gewoon met mijn mobiel (Samsung S8). Dat werkt prima. Ik neem mijn fototoestel helemaal niet meer mee als ik de natuur in ga. Dat is wel wat jammer voor de landschapsfoto's maar goed. Keuzes...

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Michiel Janssen » 30-06-2020 22:38

Die hondsorchis heet hondskruid. ;) Is net als de Bijenorchis met een opmars bezig in Nederland en kun je zelfs al in woonwijken aantreffen in Nederland weet ik uit eigen ervaring. En die met vruchten is inderdeed Bleek Bosvogeltje. Dat is een zelfbestuiver en dat verklaart waarom alle bloemen zijn bevrucht wat mooi te zien is op jouw foto. Ik ben zelf trouwens ook erg tevreden over de camera van mij Samsung Galaxy S10e maar voor het echte werk heb ik begin dit jaar toch een nieuwe DSLR camera gekocht. Maar ik had 10 jaar geleden niet durven dromen dat je nu met je mobiele telefoon zo goed kunt fotograferen.
Good drainage or death!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 01-07-2020 13:18

Hondskruid, bedankt, je hebt gelijk en eigenlijk wist ik het ook wel. Maar dit is er één die ik schijnbaar niet uit mijn systeem krijg. Zie ook pagina vier van dit topic. :oops:

Een belangrijke reden dat ik de camera niet meer meeneem is dat ik tegenwoordig een verrekijker bij mij draag. En aangezien ik daar nog niet zo bedreven in ben, kies ik ervoor de dieren (planten blijven wel stilstaan) eerst goed te bekijken als ik ze eindelijk goed in beeld heb. Als ik dan ook nog foto's wil maken komen beide waarschijnlijk niet goed.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 01-07-2020 13:30

Aangezien ik graag een hybride wil maken die nog niet geregistreerd is en die ik dus een naam kan geven, moet ik leren hoe ik moet zaaien en hoe ik daarna de planten moet verspenen.

Om met dat laatste een beetje ervaring op te doen, heb ik een bakje met een aantal zaailingen gekocht. Dit bakje is gisteren binnen gekomen dus vandaag was het tijd om eens wat te prutsen.

De plantjes (Coelogyne ecarinata) stonden in kluitjes in het bakje. Ik heb geen idee of ik die allemaal uit elkaar moet trekken en daarmee de wortels beschadig of dat ik ze in kluitjes kan verspenen. Ik heb voor het laatste gekozen (survival of the fittest) en enkele plantjes heb ik apart verspeend. Ook heb ik verschillende media gebruikt voor de verschillende potjes.

De potjes staan nu in mijn orchidarium. Mooi hoge luchtvochtigheid, luchtcirculatie en genoeg licht. Ik ben benieuwd.

Als iemand nu denkt dat ik iets fout heb gedaan, dan hoor ik dat graag.

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 05-07-2020 17:17

Vandaag nog even de natuur in gegaan en ben het volgende nog tegengekomen.

Afbeelding
Klokjesgentiaan

Afbeelding
Moeras wespenorchis

De foto's zijn niet al te best want het regende en waaide stevig.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 07-07-2020 11:59

Ik heb een jaar geleden deze NoID Epidendrum gekocht bij Orchidman* op eBay. Gisteren zag ik bij MissOrchidGirl dat zij een orchidee uitpakte die zij ook had gekocht bij Orchidman* (https://www.youtube.com/watch?v=hm0VlqB7uWM op 19:37). Hij kwam mij heel erg bekend voor en ik denk dan ook dat ik nu de ID heb van deze Epidendrum: Epidendrum criniferum. Nog even wachten op de bloemetjes voor de zekerheid.

Afbeelding

En zo wordt hij als het bovenstaande correct is.

Afbeelding

Leuk.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 22-07-2020 21:06

Tijd voor een update van mijn orchidarium.

Begin april van dit jaar heb ik enkele planten op een stuk schors gebonden voor in mijn orchidarium (zie pagina 11 van dit draadje). Nu zijn we bijna 5 maanden verder en ziet het er als volgt uit.

Afbeelding
De Brassavola nodosa heeft zichzelf goed vast gezet op de schors waardoor het ijzerdraadje al snel weggehaald kon worden. De nieuwe scheut is best lang maar ook erg dun, zeker in vergelijking met de plant welke voor het raam staat. Wat is beter? Ik heb geen idee. Eerst maar eens wachten op eventuele bloemen.

Afbeelding
De onderste is een Encyclia belizensis (guatemalensis). Ik heb geen idee of deze zich heeft vast gezet vandaar dat de ijzerdraad er nog omheen zit. De nieuwe scheut ziet er goed uit en ook deze is smaller dan degene die voor het raam staan maar hij is ook langer. Qua kleur lijkt hij mij ook erg gezond. Niet te licht, niet te donker.
Daarachter is een kleine Prosthechea vitellina zichtbaar. Dit is een klein plantje die bij een grotere in de pot zat (deze staat ervoor in een pot en de eerste bloem is net zichtbaar). De nieuwe scheut is een stuk groter geworden dan de vorige een hij heeft nu ook alweer een nieuwe scheut geproduceerd. De plant heeft zich zéér goed vast geworteld. Ik vind dat hij het goed doet.

Afbeelding
Dit is een Encyclia adenocaula alba die het nog nooit goed heeft gedaan bij mij. Hij heeft moeite wortels te produceren die blijven leven. Hij heeft zich dan ook nog niet goed vastgezet. Wel zijn er twee worteltjes die tot nu toe nog niet zwart worden. Ook zijn er ondertussen twee nieuwe scheuten aan het groeien. Zover dus voorzichtig positief.

Afbeelding
Dit is een Laelia albida alba. Hij zit goed vast en groeit goed maar eerlijk gezegd vind ik hem wat licht van kleur. Tè licht? Ik weet het niet.

Al met al ben ik best tevreden over hoe het gaat in mijn orchidarium. Als het zo doorgaat, kan ik volgend jaar het orchidarium mooi aankleden.
Leuk.

Plaats reactie