Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 04-07-2021 20:52

Eens, erg leuke foto. Die tor heeft z'n carriere als fotomodel gemist!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 11-07-2021 14:05

Even weer tijd voor een paar updates.

Zojuist de Laelia albida metztli gezaaid. Ik weet niet wat ervan te denken. Het ging een stuk makkelijker dan de vorige keer maar ik heb ook ergens het idee dat het té gemakkelijk ging. Hmm. Nou ja, in een week (of twee) zie ik wel of ik weer een schimmel of iets anders heb gevangen. Ik hoop maar dat het goed is gegaan. Zes potjes zijn het dit keer. Daar zou er toch één goed van moeten gaan?

De Laelia kettieana is nu zo ongeveer uitgebloeid. Het één na laatste bloemetje is gevallen en ik verwacht dat de laatste het ook snel voor gezien houdt. Dan heeft hij drie maanden gebloeid!

In mijn Klein Mexico orchidarium heb ik dit jaar een kleine trips invasie gehad die nu hopelijk zo'n beetje aan het einde is. Sommige planten zijn er niet mooier op geworden maar er is er geen onderdoor gegaan. Bij een no-ID plant op de vensterbank (Epidendrum criniferum (?)) hebben ze ook toegeslagen en die heb ik naar buiten gezet. Hij heeft een beste klap gehad en ik vraag mij af of hij het gaat overleven. Wel lijkt hij nog te gaan bloeien voordat hij eventueel de pijp uit gaat. Nou ja, dan weet ik in ieder geval of mijn determinatie correct was.

Verder groeit alles prima, lijkt het.

Als laatste ben ik nog op zoek geweest naar de Veenmosorchis maar het veldje waar hij zou kunnen staan was helaas afgesloten voor publiek. Jammer maar ook wel begrijpelijk.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 20-07-2021 19:13

Anderhalve week verder na het zaaien en tot mijn verrassing én grote blijdschap zie ik geen enkele schimmel of bacterie groeien. Schijnbaar is het toch allemaal goed gegaan. Zes jampotjes zijn het in totaal.
De zaden lijken ook al te zwellen en groener (?) te worden. Maar deze waren sowieso al groter dan het wel heel fijne Prosthechea citrina zaad van hiervoor.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 28-07-2021 11:57

Afgelopen vijf dagen door Duitsland, Frankrijk en Luxemburg gereisd met een kameraad. We waren opzoek naar de Spookorchis en de Apollovlinder en alles wat je verder zo tegenkomt. De Spookorchis en Apollovlinder zijn niet gelukt maar wel de nodige Wespenorchissen, Rood Bosvogeltje, Aangebrande orchis, Grote Muggenorchis en enorm veel uitgebloeide orchideeën. Verder erg veel vlinders waaronder een Koninginnepage die zowaar bleef zitten. Dat deed de Koningspage helaas niet. Verder ook nog de Hop (de vogel), Bijeneter, Wielewaal, Grauwe Klauwier en zo nog een aantal. Het was een mooie reis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 14-08-2021 20:56

Zo al met al toch nog een best leuk lijstje. Hier rondom Deventer bloeit nu alleen de Brede wespenorchis.

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 15-08-2021 15:41

Ja, op zich is het wel een mooi lijstje. Veel meer kun je ook niet verwachten als je zo laat in het jaar gaat. Het was dan ook eigenlijk de bedoeling in mei naar Sicilië te gaan maar ivm corona-toestanden ging dat niet door.

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 18-08-2021 12:30

ik wordt er helemaal vrolijk van, die mooie buitendingen!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 24-08-2021 16:45

Vorig jaar één bloemtak en één bloem. Dit jaar twee om drie. Vooruitgang.

Cattleya Interglossa.

Afbeelding

Afbeelding

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 25-08-2021 13:40

Flinke sprong voorwaarts,

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 28-09-2021 19:18

Tijd voor een update over mijn zaaisels.

De Prosthechea citrina zijn op dit moment kleine groene bolletjes. M.a.w. ze groeien nog. Het gaat niet hard, maar het gaat in ieder geval nog. Ook zijn er grijze bolletjes zichtbaar. Ik heb geen idee wat dat is. Toch een bacterie?

Afbeelding

Het zaaisel van de Laelia albida Metztli gaat wat dat betreft veel beter. Een paar weken later gezaaid maar hier zijn de eerste mini blaadjes zichtbaar.

Afbeelding

Al met al ben ik eigenlijk best tevreden. Niet echt veel zaadjes zijn aangeslagen maar ik houd toch nog wel een aantal planten eraan over, als ik ze in leven weet te houden. ;)

Plaats reactie