Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 25-10-2022 17:08

Ondertussen een vaste klant in dit topic: Cattleya perrinii. Gelijk een mooie kans de camera van mijn nieuwe telefoon te testen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort hopelijk een nieuwe binnenkomer.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 02-12-2022 21:35

Mooi!
Sowieso kom je vaker met soorten die mijn vader ook ooit eens had. Goede smaak dus :)

Groet Michiel

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 13-12-2022 10:22

Dank je. Bij jou is de orchideeën interesse dus met de paplepel ingegoten?

Op kantoor bloeien ondertussen twee planten:

Laelia autumnalis met, net als vorig jaar, weer wat slappe bloemen. Schijnbaar is de behandeling daar toch iets anders dan wat ik er thuis mee doe.

Afbeelding

De andere zou volgens het labeltje een Laelia superbiens zijn. Het is de eerste keer dat deze bloeit maar ik geloof er niets van dat dit een superbiens is. Het zit er wel in denk ik maar dan gekruist met een anceps. En dan ook nog eens pelorisch, wat ik in dit geval eigenlijk wel mooi vind.

Afbeelding

Ondertussen heb ik opgezocht waar ik deze "L. superbiens" heb gekocht en hij verkoopt ook een kruising tussen L. superbiens en L. anceps. De kans is dus groot dat hij de verkeerde heeft opgestuurd. Maar nu weet ik in ieder geval aardig zeker dat het inderdaad een Laelia Nemesis is.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 16-12-2022 11:54

Mooi weer Patrick!

Van de 2e plant kan ik niet veel maken, nu is de eerst bloei altijd wel een beetje verfomfaaid.
De komende jaren zullen de bloemen er waarschijnlijk mooier uit komen.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 20-12-2022 17:30

Daar hoop ik wel op.

Hier nog een plant die dit jaar voor het eerst bij mij bloeit. Twee jaar geleden een takje aan gehad die ermee stopte na 10 cm. Dit jaar twee bloemen waarvan de eerste zwaar vervormd en deze die er prachtig uitziet. Ik kan niet de hele plant op de foto krijgen omdat deze in mijn kamerkasje staat tussen andere planten. Dus dan maar alleen de bloem. Ik hoop binnenkort nog een wat betere foto te kunnen schieten.

Laelia furfuracea 8-)

Afbeelding

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 21-12-2022 14:23

Even een familieportret:

Afbeelding

Afbeelding
L. furfuracea

Afbeelding
L. albida

Afbeelding
L. gouldiana

Afbeelding
L. autumnalis

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 22-12-2022 11:42

Leuke groep zo Patrick!
Hier zijn gisteren ook de eerste bloemen van L. autumnalis open gegaan.
Hopelijk hebben we de komende dagen wat meer zon, dat komt de kleur ten goede :) .

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 22-12-2022 13:14

Ja, dat is wel prettig. Ook voor de foto's zou dat beter zijn geweest. Ik heb nu met de flitser moeten werken en daardoor zijn ze allemaal wat blauwer uitgevallen dan ze eigenlijk zijn. Misschien moet ik de witbalans wat bijstellen? Dat kan ik nog proberen.

Ik heb nog een L. anceps en een L. rubescens in knop. Maar tegen de tijd dat die bloeien zijn deze hierboven wel uitgebloeid.

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 23-12-2022 19:55

Mooi! Ik heb nog maar 1 laelia over, maar dit stimuleert wel :)
Maar ja, ruimte heh....

Groet Michiel

odonto
Berichten: 239
Lid geworden op: 23-03-2017 11:38

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door odonto » 07-01-2023 10:30

Beetje verlaat antwoord op je vraag over paplepels van 13 december: ja, ik stond vanaf 7 jaar ongeveer al wel eens een halve zondag planten te dopen. De ene 5 de andere 15 seconden en weer een ander tot er geen luchtbel meer uitkwam. Terwijl pa wortels en scheuten aan het tellen was..... Sowieso had mijn vader allerlei levende have, van tamme eekhoorn, ringslang, boomkikker tot pijlgifkikkers. Naast het normale spul als honden enzo ;)

Vandaar nu kas met erfenis, en de wens om er ook kikkers en hagedissen in te houden.
Wel weet ik nu dat ik lang niet alles onthouden heb van zijn wijsheid en kunde. Dat hebben veel planten moeten ondervinden na zijn dood.

Groet Michiel

Plaats reactie