Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 13-01-2020 21:11

Prachtig man, ik ben groot fan van je Laelia Autumnalis!
Mocht je eens een deelstuk over hebben dan hoor ik het graag :D

De L. albida en P, vitellina zijn ook erg gaaf.
Verder mag de L. anceps mag er ook wel wezen, daar heb ik al een jonge plant van staan,

Rob
Berichten: 211
Lid geworden op: 25-07-2019 22:28

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Rob » 14-01-2020 12:45

Prachtige bloemen die Prostechea!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 26-01-2020 16:59

De bouw van mijn orchidarium gaat gestaag door. Ik wacht nu nog op mijn koel- en verwarmingselement. De software lijkt zo ongeveer wel helemaal uitgekristalliseerd te zijn.
Het LCD schermpje geeft de temperatuur en luchtvochtigheid in Mexico met 17 uur vertraging weer (eerste kolom) en de temperatuur en luchtvochtigheid in het orchidarium (tweede kolom). Daarnaast geeft het weer wat het actief regelt (derde kolom) en of het regent in het orchidarium (laatste symbool). Hierdoor hoeft er straks geen beeldscherm aan de Raspberry Pi4 te hangen.

Afbeelding

We komen er wel. 8-)

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Bindi » 27-01-2020 08:12

Dit ziet er voor mij heeeeel ingewikkeld uit :lol:
Nou is dat niet heel erg vreemd ´ heb mij daar nooit mee bezig gehouden ´ maar denk wel dat je er veel plezier aan zult hebben :)
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 27-01-2020 15:00

Het is inderdaad heel leuk om mee bezig te zijn maar ik hoop toch echt dat ik de laatste onderdelen deze week binnen krijg zodat ik het kan afmaken. Ik ben namelijk vooral heel erg benieuwd hoe de planten het er in gaan doen.

Als het allemaal gaat zoals ik hoop, dan ga ik deze waarschijnlijk gebruiken voor rots Laelia's uit Brazilië (of hoe ze tegenwoordig ook mogen heten). Daar heb ik ook een zwak voor maar die kan ik op de vensterbank niet gezond houden. Ik ga dan een grotere bouwen voor de Mexicaanse Laelia's (220 cm hoog, 70 cm breed en 90 cm diep of zoiets. Groot dromen heet dat :lol: ) want ik merk nu al dat deze daar eigenlijk te klein voor is.

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Bindi » 31-01-2020 07:34

Nee dat klopt ´ sommige soorten gaan gewoon echt niet best op de venster bank.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 02-02-2020 15:06

Ik heb als test een vergelijk uitgevoerd tussen het groeien op de vensterbank en onder kunstlicht. Ik heb het er al vaker over gehad in dit topic. Ik heb daarvoor twee deelstukken van de moederplant gebruikt welke beide opgepot zijn in hydrocultuur korrels. De nieuwe scheuten zijn óf helemaal op de vensterbank of helemaal in een rommelkamertje onder kunstlicht gegroeid. In principe zou het dus een prima vergelijk op moeten leveren.

De plant op de vensterbank is alweer lang uitgebloeid en is ondertussen ook in "rust".

Dit weekend gingen de knoppen open van de Laelia autumnalis die onder kunstlicht is gegroeid. Tijd voor een vergelijk. De foto's van de bloemen van de vensterbank Laelia autumnalis zijn hierboven te vinden. Dit zijn de bloemen van de kunstlicht plant.

Afbeelding

De bloemen zijn net zo groot, hebben dezelfde kleur en ruiken ook hetzelfde. De manier waarop ze open gaan is wel anders. De vensterbank bloemen gingen eerst halverwege de knoppen open en van daar verder. De kunstlicht bloemen gingen eerst aan de voorkant open en van daar verder naar achteren. Ook lijken deze bloemen iets minder ver open te gaan.

De planten zelf zien er als volgt uit:

Afbeelding

Rechts vensterbank plant, links de kunstlicht plant.

Opvallende verschillen zijn de grootte en vorm van de bulben. De kunstlicht bulb lijkt heel iets langer maar is wel veel dikker, ronder. Het blad op de kunstlicht plant is veel kleiner, dikker en donkerder.

Opgemerkt moet worden dat de kunstlicht plant eigenlijk pas echt begon te groeien toen hij op een verwarmingsmatje werd gezet.

Wat betekent dit nu allemaal? Ik heb nog geen idee. Heeft de plant teveel licht gehad (klein dik stevig blad)? Heeft hij te weinig licht gehad (donkere kleur). Waarom gaan de bloemen anders en iets minder ver open? Ik heb dus nog wat om over na te denken. Mocht iemand ideeën hebben, ik hoor ze graag. Wel kan ik zeggen dat het groeien onder de Sansi LED lampen best goed gaat en dat was de vraag die ten grondslag lag aan de test. Ik kan ze dus prima gebruiken voor mijn orchidarium.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 08-02-2020 19:16

Ondertussen is de eerste van mijn Coelogyne cristata weer gaan bloeien. Door slechte verzorging door mij, dit jaar slechts één bloemtak. Volgend jaar beter opletten.

Afbeelding

Afbeelding

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door RdB » 10-02-2020 18:58

Is altijd een frustratie van mij geweest. Een enkele keer bloeide hij maar veruit de meeste jaren slaat hij over,

Ruud

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 11-02-2020 16:42

Apart. Bij mij bloeit hij elk jaar zonder problemen. En door het vrij snelle indrogen van de bulben is prima te zien wanneer hij weer water moet hebben. En dan na de bloei houd ik hem droger en mogen de bulben wat verder indrogen tot hij weer begint te groeien. Hij staat bij mij gewoon in de huiskamer.

Plaats reactie