Foto's diversen orchideeën

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Foto's diversen orchideeën

Bericht door Kwabbernoot » 24-08-2022 21:02

Zo, dat is een beste collectie. En die gaan allemaal naar binnen eind herfst? Dat zal veel ruimte innemen. Leuk om te zien hoe jij dat doet. Handig zo'n verschuifbare bak.

Geen last van vreterij? Ik had een Myrmecophila buiten staan waar drie scheuten vakkundig weggevreten zijn. Nu stond die plant toch al op de nominatie weg gegooid te worden maar dat geeft mij niet het idee mijn planten naar buiten te verplaatsen.

Welke plant is dat rechts onder op de eerste foto?

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Foto's diversen orchideeën

Bericht door Marcel van den Berg » 25-08-2022 10:10

het neemt wel de nodige ruimte in inderdaad, maar de ruimte maak ik er graag voor vrij.

Als ik de planten direct op de grond zet, zitten er binnen een nacht al meerdere slakken in de pot.

De plant rechtsonder op de eerste foto is een L. anceps, die heb ik een aantal jaren terug als zaailing gekocht ( tergelijkertijd met de Encyclia's)
De plant groeit als kool in alle richtingen op, maar tot nu toe nog geen bloei gehad.
Het blad en de groeiwijze vind ik prachtig, maar ik zou komende winter toch graag eens een bloeiwijze zien :D

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Foto's diversen orchideeën

Bericht door Kwabbernoot » 25-08-2022 12:45

Ik dacht al dat het een Laelia was maar anceps verbaast dan toch weer een beetje. Ik zie wel vaker dergelijke planten op fotos onder de naam anceps. Maar als ik naar mijn eigen anceps kijk, dan zien die planten er toch anders uit. Het kan ook zijn dat de hoek waaronder de foto is gemaakt, mij op het verkeerde been zet. Het lijkt welhaast of er verschillende planten onder de naam anceps vallen. Wat betreft jouw plant zou ik eerder hebben gegokt op een kruising tussen anceps en rubescense. Maar goed, er zijn sowieso veel natuurlijke hybriden binnen de Mexicaanse Laelia's.
Hoe dan ook, ik hoop ook dat je hem snel aan het bloeien krijgt. Dat geeft meer duidelijkheid. Altijd interessant. En mocht je ooit een backbulb overhebben, houd ik mij aanbevolen.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Foto's diversen orchideeën

Bericht door Marcel van den Berg » 25-08-2022 18:15

Dit is de enige anceps die ik heb, dus ik heb geen vergelijkmateriaal.
De knollen zijn wel weer iets forser als vorig jaar en toe maakte te plant een 2-tal spatten, dus wie weet.

Het valt me ook op dat veel soorten er dit jaar een extra scheut bij krijgen, vast door het warme weer.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Foto's diversen orchideeën

Bericht door Kwabbernoot » 30-09-2022 13:46

Zou die Laelia een L. mottae kunnen zijn?

https://www.scielo.org.mx/scielo.php?sc ... 4000300003

Maar daar kom je waarschijnlijk ook pas achter als hij bloeit. Het maakt hem wel weer extra interessant. Ik hoop dat je hem snel in bloei krijgt.

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Foto's diversen orchideeën

Bericht door Marcel van den Berg » 03-10-2022 10:50

De plant maakt nu een eerste bloemstengel aan, hopelijk zet hij door en krijgen we binnenkort meer duidelijkheid.
Al vind ik mijn plant aardig lijken op de plant die Jos een aantal jaar terug op het forum postte: viewtopic.php?f=10005&t=213&hilit=anceps#p1168

Afgelopen weekend had ik weer een ledenbijeenkomst van de VOV die toevallig samen viel met de najaarsmarkt van de NOV.

Daar kwam ik C. labiata semi alba tegen, daar was ik al een tijdje naar op zoek.
Het is nog een jonge plant maar ziet er gezond uit ( al laat de hoeveelheid wortels wel te wensen over, maar ik verwacht dat de plant op korte termijn nieuwe wortels zal maken)
Ook heb ik een Laelia zip (C. tenebrosa x C. milleri) geruild tegen 1 van m'n winterharde aardorchideeën. Verder heb ik een C. cristata meegenomen voor in m'n koude kas.
Afbeelding

Plaats reactie