Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 05-12-2021 21:08

Klopt, de bloemen zijn wat kleiner maar de petalen zijn breder dan bij de L. autumnalis. Ook de kleur is veel voller/donkerder. Hij geurt dan weer wat minder dan de L. autumnalis.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 18-12-2021 12:27

Vandaag eindelijk tijd gehad en het weer ervoor om foto's te maken van mijn Laelia autumnalis die op mijn vensterbank staat. In vergelijk met de plant op mijn werk heeft deze iets minder slappe bloemen. Ook heeft deze minder "rommel" op de buitenkant van de sepalen. Is dat opgedroogde guttatie?

Afbeelding

Ook mijn Laelia albida alba bloeit weer goed dit jaar. Zeven bloemen aan één steel. Dat is alweer lang geleden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste lijkt het erop dat mijn Encyclia bracteolatum weer gaat bloeien na twee jaar niet te hebben gebloeid.

Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 23-12-2021 07:18

Prachtig weer Patrick!

Hier staat de Autumnalis nu ook in bloei (op een stevige stengel :D ).
Wat geurt de plant sterk in de ochtend zeg!
De plant staat op nog geen 2 meter van mijn werkplek, regelmatig komt er een zoete geurwalm voorbij!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 27-12-2021 14:13

Ik vond hem thuis altijd wel lekker ruiken. Ik rook hem dan alleen in het weekend of als ik er echt mijn neus in drukte. Nu voor het eerst ook op het werk vond ik het af en toe toch bijna iets té. Op het moment dat ik het kantoor binnenkwam, rook ik hem al. Tja.

Maar mooi dat hij heeft gebloeid. In het echt net zo mooi als je hoopte?

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Marcel van den Berg » 27-12-2021 21:34

Ik vind de plant geweldig!
De groeiwijze is prachtig met die robuuste maar toch compacte schijnknollen met mooi stevig blad.
De bloeisteel komt mooi boven de andere planten uit.
En de bloei zelf heeft ook mijn verwachtingen overtroffen.
Mooie grote bloemen met een heerlijke geur en prachtig van kleur!
Echt een eyecatcher, hier kan geen hybride tegenop.

De plant staat nu nog steeds in bloei, ik zal morgen eens een foto posten.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 26-02-2022 12:56

Nadat ik mijn Coelogyne cristata twee jaar geleden nogal heb verwaarloosd, verschenen er het jaar daarop meer nieuwe scheuten dan normaal. Normaal waren het er altijd twee, dat jaar waren het er vier. Dit jaar weer vier en dit jaar bloeien ze ook allemaal. En relatief kleine plant wordt zo aardig onder de bloemen bedolven.

Afbeelding

Daarnaast is het blad van één van mijn Laelia albida's helemaal rood geworden.

Afbeelding
Moet ik daar wat mee of ontvangt hij teveel (IR) licht? Deze plant staat onder een led lamp. Ik heb dit niet eerder in deze mate meegemaakt.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Michiel Janssen » 27-02-2022 13:57

Sommige van mijn Epidendrums krijgen ook rode bladeren als ik ze te veel direct zonlicht geef. Die bladeren herstellen niet meer en ik denk dat dat bij jouw plant ook niet zal gebeuren, dus je kunt het blad afknippen als je het lelijk vindt.

Die Coelogyne cristata, hoe houd je die? Staat die heel het jaar in de woonkamer? En in wat voor substraat? Ik heb er ook een maar die voelt zich niet heel happy.
Good drainage or death!

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 27-02-2022 16:25

Zolang ze niet verdrogen zal ik ze laten zitten. Op zich zien ze er wel gezond uit, alleen knalrood. Ik heb gelezen dat dit wel eens gebeurt bij L. gouldiana maar niet bij L. albida.

Die C. cristata staat inderdaad het hele jaar in de woonkamer op een vensterbank op het westen. En dan ook nog eens achter een licht beige rolgordijn. Dus veel licht krijgt hij niet. Hij staat gewoon in niet te grove bark.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 11-03-2022 21:58

Ondertussen is mijn Guarianthe aurantiaca gaan bloeien. Vorig jaar het eerste bloempje, dit jaar zijn het er vier.

Afbeelding

Ik ben er blij mee.

Kwabbernoot
Berichten: 483
Lid geworden op: 22-02-2019 21:48

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 01-05-2022 17:02

Elders al gepost maar nu er wat meer bloemen open zijn, ook in mijn eigen topic.

Epidendrum bracteolatum.

Afbeelding

Afbeelding

Ook in bloei: Leptotes bicolor.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie