Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Fotoalbums en verhalen over jouw planten.
Plaats reactie
Kwabbernoot

Re: Kwabbernoot's orchideeën avontuur

Bericht door Kwabbernoot » 10-01-2021 14:52

De vijfde: mijn Laelia anceps is weer gaan bloeien. Vorig jaar twee bloemstelen met in totaal twee bloemen. Dit jaar één bloemsteel met drie bloemen. Helaas zijn de bloemen zelf niet zo heel fraai dit jaar. Een beetje slappe, dunne structuur in vergelijking met de vorige bloei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komend groeiseizoen tijd om hem te verpotten.

RdB

Bericht door RdB » 10-01-2021 18:45

Gelukkig zie je dat op een foto niet, gewoon mooi!

Enig idee waar die 'slapte' vandaan komt?

Ruud

Kwabbernoot

Bericht door Kwabbernoot » 10-01-2021 22:48

Dat is altijd lastig. Ik had deze op het werk staan maar op het moment dat de knoppen zich begonnen te ontwikkelen heb ik hem meegenomen naar huis. Dit ivm thuiswerken. Als ik hem op het werk had laten staan had ik niet veel meegekregen van de bloemen. Vandaar. En hier staat hij boven de radiator. Dus misschien de verandering van standplaats op een ongelukkig moment?
Daarnaast was er nog het volgende. Toen ze hier open gingen zat er ook een "vel" om de knoppen. Geen idee of dat ingedroogd sap was of dat het bij de bloem hoorde. Dit "vel" hing los en heb ik dus verwijderd. Geen idee of dat ermee te maken heeft?

Maar goed, twee van de drie zijn nog wel mooi. Qua kleur helemaal wel. De derde (middelste op de foto) is helemaal omgekruld wat ik dan weer niet mooi vind.

Volgend jaar beter. Ik ben in ieder geval blij met de drie bloemen.

Michiel Janssen

Bericht door Michiel Janssen » 11-01-2021 11:28

Volgens mij hebben alle orchideeën er een hekel aan boven een radiator te staan of hangen. Veel meer luchtbeweging en ook nog eens van warme, droge lucht. Dat dunne, tere weefsel van een bloemblad droogt dan extra snel uit en als het vocht niet even snel kan worden aangevuld dan verslapt de boel, zo stel ik me voor.
Good drainage or death!

Kwabbernoot

Bericht door Kwabbernoot » 11-01-2021 13:45

Dat zal denk ik inderdaad niet helpen maar hij staat nu op dezelfde plek waar eerder mijn Laelia gouldiana drie weken heeft staan te bloeien. Dus of dat het hele verhaal is?
Het zou ook nog kunnen zijn dat hij al behoorlijk uit de pot is gegroeid (in anderhalf jaar!) en daardoor niet genoeg vocht opneemt?

Plaats reactie