vergaand medium ook na overpotten naar ander medium vanwege zelfde probleem.

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
Plaats reactie
orchidchris
Berichten: 6
Lid geworden op: 19-07-2020 13:43

vergaand medium ook na overpotten naar ander medium vanwege zelfde probleem.

Bericht door orchidchris » 23-07-2020 14:51

Hallo,
Ik had wat medium gekocht bij de bauhaus, en dat zat vol met heel klein spul, leek me geen goed idee voor mijn phals, daarom bij een kweker wat medium gekocht, zat wel wat fijn spul tussen maar er redelijk uit kunnen zeven..
Desalnietemin heb ik toch 3 potten waar het aan de hand is.
Het medium lijkt ook teveel water vast te houden, ik zie de prut aan de zijkant tegen het plastic aanzitten.
Ik had deze orchideeën in it medium gezet omdat t medium waar ik ze in kocht ook begon af te breken.
Heb ze niet overgeplaats met rottende of vieze wortels.

Medium van een paar andere orchideeen (waarin ik ze gekocht heb) ziet er prima uit, geen klein prut, gewoon houtjes die na het wateren weer droog worden, overal dikke groene wortels . Twee oudste zijn al 15 jaar en hebben nooit problemen, bloeien ook altijd door.
Ik giet de potten 1 x per 2 week, en als t warm /droog is 1 x per week vol met water en giet het na een paar uur er weer uit.
Af en toe om de paar maanden geef ik ze wat orchideeen mest.
De oudste orchideeen zullen ook eens verpot moeten worden lijkt me, misschien dat ik dat ooit al eens gedaan heb jaren terug, maar zoals de laatste paar gingen durf ik dat nu iig niet te doen :P

Misschien heeft iemand tips voor mij qua goed medium of wat ik kan doen om dit te voorkomen.

Afbeelding
Afbeelding

Marcel van den Berg
Berichten: 771
Lid geworden op: 19-03-2017 16:47

Re: vergaand medium ook na overpotten naar ander medium vanwege zelfde probleem.

Bericht door Marcel van den Berg » 23-07-2020 21:40

Hoi Chris,

Ik gebruik Franse schors van de bouwmarkt / tuincentrum.
Gewoon dat schors dat gebruikt kan worden om de perken en paden in de tuin mee af te strooien.
Eerst haal ik het schors uit de zak en laat ik het goed drogen ( in de zak kan het bij aankoop goed vochtig zijn en kan de boel gaan rotten).
Vervolgens knip ik de te grote stukken klein met een stevige snoeischaar.
Voor mijn Phalaenopsissen gebruik ik 100% schors / bark medium.
Van andere soorten met dunnere wortels knip ik het nog wat fijnen er meng ik er wat perliet en sphagnum doorheen.

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: vergaand medium ook na overpotten naar ander medium vanwege zelfde probleem.

Bericht door RdB » 29-07-2020 22:14

aanvullend: ik doe als boven maar kijk wel uit welke schors je fijn knipt. In sommige zakken zit ook versnipperd hout en andere schors/hout delen, beperk je tot de schors en gooi de andere delen weg,

Ruud

Plaats reactie