Onbekende ziekte (?)

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
Plaats reactie
Nadeche
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-04-2020 10:20

Onbekende ziekte (?)

Bericht door Nadeche » 12-04-2020 10:34

Hoi allemaal,

Ik heb sinds 1,5 jaar een witte Phalaenopsis die het tot nu toe zeer goed doet, rijke bloei. Ooit gehad van een vriendin als ‘blauwe orchidee’ (dus met inkt), maar sinds dat eruit is was hij sterk en gezond. Hij staat bij een raam op het noorden en krijgt dus zeer veel licht, maar geen directe zon. Het raam staat op een kiertje, dit is tot nu toe geen probleem geweest.
Sinds vorige week zijn er opeens verkleuringen te zien in het blad. Een soort grijze/zwarte stipjes, à la schimmel (dus een beetje geclusterd), in met name de punten van het blad van de lagere bladeren. Het ligt echter niet op het blad of eronder, echt er in, alsof het blad doorschijnender wordt en je dus vlekken en stipjes binnenin ziet (naast de normale nerf).
Nu zie ik ook dat de onderste bladeren vergelen, en bij één blad is ook sprake van rode/roest kleurige verkleuring.
Bij de bovenste jongste bladeren is daarnaast sinds vanmorgen ook ‘dauw’ druppeltjes te zien aan de rand van de onderzijde van het blad (die bladeren zijn mooi donkergroen en onaangedaan door wat ik hierboven beschreef).
De bloemen zijn onaangedaan en nog allemaal intact en vol in bloei.

Ik heb me rot gezocht op sites met ziektebeschrijvingen maar ik word er geen wijs uit, meerdere beschrijvingen lijken van toepassing. Ik wil de plant graag redden.
Heeft iemand hier een vergelijkbare situatie gehad? En hoe heb jij het opgelost?

PS ik zou wel foto’s willen mee sturen maar ik snap niet precies hoe dat hier op het forum werkt.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Nadeche

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Onbekende ziekte (?)

Bericht door Bindi » 14-04-2020 08:05

Nu het zonnetje heeft geschenen, krijgt je plant ondanks dat hij niet in de zon staat meer licht dan je zou denken, zie het hier ook bij een paar Cattleya , zet er een schermpje voor en kijk of de plant nog goede wortels heeft , kan zijn dat hij dringend overgepot moet worden.
Plaatsen van foto,s kun je doen met image , is al vaker een topic over geweest en zou je moeten kunnen vinden op het forum, anders moet ik het steeds opnieuw opschrijven.
Foto zou wel handig zijn ivm we er anders alleen naar kunnen raden wat er met je plant is.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Onbekende ziekte (?)

Bericht door RdB » 14-04-2020 21:42

Hallo en van harte welkom!

Foto's:

Ga naar deze site: https://postimages.org/nl/

Negeer eventuele verzoeken tot inschrijven en zo, mag wel, hoeft niet.

Kies: "Kies afbeeldingen"

Klik in het pop-up venster op de bestanden die je wilt uploaden (1 of meer) en kies openen

Indien 1 foto: kopieer de link achter "hotlink voor fora" en plak die in je bericht
Indien meer dan 1 foto: kies in het selectie vakje "Code's voor alle afbeeldingen voor "Hotlink voor Fora", kopieer de links (kan in 1 keer) en plak ze in je bericht.

't werkt vrij makkelijk: 't Klinkt misschien lastig, maar volg het rustig, stap voor stap, en het lukt je wel! Eenmaal gedaan doe je het met de ogen dicht,

Ruud

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Onbekende ziekte (?)

Bericht door RdB » 14-04-2020 21:44

Los daarvan: bekijk je plant goed. Het is de tijd van het jaar voor wolluis en schildluis!

Ruud

Plaats reactie