Stekjes

Asconopsis, Doritaenopsis, Doritis, Dtps, Phalaenopsis, Renanthopsis
Plaats reactie
Abracadabra
Berichten: 3
Lid geworden op: 13-11-2019 12:37

Stekjes

Bericht door Abracadabra » 13-11-2019 13:55

Heb van uitgebloeide 'spikes' enige 'stekjes' gemaakt, naar n idee op YouTube. Je doet niet ingewikkeld, steekt ze gewoon in gewoon water. Knip de Spike in stukken met 1 of 2 groeipunten. Ontsmetten oid heb ik niet gedaan, in plaats van in n glas, afgedekt met geporforeerd plastic, heb in ze in lege waterflesjes gestoken met n klein laagje water, ongeveer 2cm, klepje half open. In zonlicht op vensterbank. Enige gingen schimmelen, weggegooid. Enige gaven n 'Keiko', waarvan twee foto bijgevoegd. (Een stekje gaf bloemscheut, fout afgesneden).
Toen er eenmaal groei in zat heb ik wat verdunde mest, zoals ik ook aan de orchideeën geef, toegevoegd. De keiki's groeien goed, ik weet vanzelfsprekend niet meer van welke planten ze zijn, dus moeten ze in bloei komen.
MIJN PROBLEEM: de keiki's zin nu ongeveer 2 tot 3 cm groot, zitten nog steeds stevig aan de spikes, MAAR vertonen geen wortels. HOE GA IK NU VERDER? Nog langer wachten op wortels? Ze met spikes en al in mos in n kweekkasje plaatsen, of wat? Wie geeft me raad?
PS: met steriele aanpak kan deze methoden tot enige keiki's per spike leiden, vermoed ik. Groet

RdB
Berichten: 1066
Lid geworden op: 12-03-2017 19:15

Re: Stekjes

Bericht door RdB » 13-11-2019 19:20

Nooit gedaan, dus heb geen idee wat nu het beste zou zijn. Aan de plant laat ik ze zitten tot ze wortels hebben, min 5 cm. Dus als er gewacht kan worden, zou ik wachten, anders het sphagnum in. Maar nogmaals : ik kan slechts gokken want heb met dit specifieke geval geen ervaring,

Ruud

Bindi
Berichten: 1669
Lid geworden op: 12-03-2017 19:05

Re: Stekjes

Bericht door Bindi » 14-11-2019 07:40

Mos blijft lang vochtig, ik denk dat je ze zo moeten laten staan tot er wortels aan zitten, ivm er anders snel schimmel onstaat.
Groetjes, Bindi


Kijk ook eens op mijn website: http://www.inlakechalakin.nl

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Re: Stekjes

Bericht door Antoon » 14-11-2019 14:06

wat warmer plaatsen met wat minder licht ( 20 a 22 gr groei inductie ) wil ook nog wel eens werken.
Zoek maar eens op google naar groei en bloei inductie van orchideeën.
Misschien dat je er wat mee kunt.
Ook zou je eens een meststof met laag stikstof gehalte met hoger kali gehalte en ruim aan sporen elementen kunnen proberen.
Als ze het te goed hebben maken ze ook veel minder wortels aan.
Het is misschien een idee voor je.

Antoon.

Michiel Janssen
Berichten: 461
Lid geworden op: 16-03-2017 16:27

Re: Stekjes

Bericht door Michiel Janssen » 14-11-2019 20:31

Is het seizoen nog van invloed op de aanmaak van wortels? De winter met weinig daglichturen is niet voor alle soorten een teken om te gaan groeien en wortels aan te maken, zou ik denken. Ik heb overigens keiki's aan de meeste van mijn Epidendrums en sommige daarvan ontwikkelen wortels en andere niet. Ik ben er ook nog niet achter hoe ik daarmee om moet gaan. Wat ik wel heb gemerkt is dat zogenaamde luchtwortels niet noodzakelijkerwijs goed aanslaan als ik die keiki's in een potmegsel zet. Sommige houden dan op met groeien en gaan over op het aanmaken van een nieuwe scheut en sommige lijken volledig stil te vallen. Ik heb vanaf de lente een Dendrobium phalaenopsis hybride buiten laten liggen in de schaduw. Deze had geen blad meer en geen wortels maar alleen maar stengels. Die zijn inmiddels goed gehydrateerd maar er is geen enkele wortel bij gekomen. Nu willen een aantal van die kale stengels gaan bloeien...
Good drainage or death!

Antoon
Berichten: 157
Lid geworden op: 12-03-2017 22:37

Re: Stekjes

Bericht door Antoon » 14-11-2019 23:40

Ik denk dat je niet meer zo specifiek moet kijken naar het is nu groei of bloei seizoen natuurlijk moet je wel ergens vanuit gaan. De jaargetijden zijn hier gigantisch aan het veranderen kwa temperatuur en licht. We hebben een hele warme zomer periode gehad waardoor verschillende planten stil zijn gaan staan uit zelfbescherming. Na die periode zijn ze weer aan het groeien gegaan en bloeien zelfs nu pas omdat we ook een hele zachte nazomer hebben gehad met een periode van veel licht.
Daarmee wil ik zeggen dat ik veel minder specifiek kijk naar nu is het bloei of groei tijd van de plantsoort.
Ik reageer veel meer op de vraag van de plant en de licht en temperatuur verhouding.
Ook ben ik van mening uit eigen ervaring dat je een plant door een meststof met te hoog stikstofgehalte door zijn bloei heen kunt laten groeien. Daarmee ben ik ook van mening dat een plant dus ook te sturen is.
Een plant die het veel te goed heeft zal dus nauwelijks nieuwe wortels en of bloei gaan geven. Hij zal eerder wortels gaan vormen als hij relatief een tekort aan water en voedsel gaat krijgen. Kan de plant dan toch niet zelf aan zijn behoefte van vocht en eten komen dan zal hij waarschijnlijk gaan bloeien uit nood om zijn voortbestaan veilig te stellen. Dat is vermoedelijk wat er met de Dendrobium stelen is gebeurd. Op dit moment zie ik hier nog steeds groei
wortelvorming en bloeivorming waardoor ik dus nog steeds met eten en drinken zal reageren en niet van dat kan niet het is nu rusttijd.
Zal over een paar weken we foto plaatsen van plant die nu totaal niet hoort te bloeien maar het nu toch wel doet.
Ik hoop dat ik hiermee met mijn visie van onze hobby een bijdrage heb kunnen geven.

Antoon.

Plaats reactie